افشاگری منابع رژیم صهیونیستی از احتمال ائتلاف صهیونیستی، سعودی و جمهوری‌خواهان آمریکا علیه بایدن

به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن،‌ تحلیلگران و ناظران این سوال را مطرح ساخته‌اند که آیا عملاً ائتلافی از طرف‌های آسیب دیده از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال تشکیل است که این ائتلاف فقط در داخل خود آمریکا نیست بلکه در خارج از مرزهای آن نیز است. تحلیلگران معتقدند که عربستان و رژیم صهیونیستی استقبال سردی از پیروزی بایدن کردند و عربستان یک روز بعد از اعلام پیروزی بایدن توسط رسانه‌های آمریکایی تبریک گفت در حالی که رهبران بسیاری از کشورها به محض اعلام پیروزی وی تبریک گفتند.

پایگاه عبری زبان واللا با عنوان "عربستان یک روز کامل برای تبریک پیروزی بایدن منتظر ماند"، نوشت، در حالی که کشورهای عربی برای تبریک به رئیس جمهوری منتخب شتاب کردند اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ترجیح داد تا به رئیس جمهوری تانزانیا برای انتخاب مجددش تبریک بگوید.

همچون بن سلمان؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در تبریک به بایدن به اندازه یک روز و نیم تاخیر ورزید که این امر توجه رسانه‌های عبری زبان را نیز جلب کرد.

نتانیاهو دو توئیت به فاصله ۱۴ دقیقه منتشر کرد که در توئیت نخست به بایدن و کامالا هریس، معاون وی تبریک گفته و به روابط شخصی و گرم چهل ساله با بایدن "دوست بزرگ اسرائیل" اشاره کرد و اینکه خوهان همکاری با این دو شخص جهت تحکیم ائتلاف ویژه میان آمریکا و اسرائیل است. در توئیت دوم، از ترامپ به دلیل دوستی‌اش با اسرائیل و دوستی‌ شخصی‌اش و به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر قدس و جولان و ایستادگی علیه ایران و نقشش در توافق‌های عادی سازی اخیر و بالا بردن سطح ائتلاف آمریکا و اسرائیل به سطوح بی‌سابقه قدردانی کرد.

از نظر تحلیلگران، پرونده ایران در این ائتلاف که ممکن است متشکل از امارات، عربستان و بحرین از یک سو و تل آویو و هم‌پیمانان جمهوری خواه آن از سوی دیگر باشد، نقش مرکزی خواهد داشت. این ائتلاف تلاش خواهد کرد تا گام‌های احتمالی رئیس جمهوری منتخب آمریکا در قبال تهران جهت رفع تبعات سنگ اندازی‌های ترامپ در مسیر برجام را ناکام بگذارند.

ممکن است این طرف‌ها با هم لابی مشترکی را در واشنگتن تشکیل دهند که با حزب جمهوری خواه فعالیت کرده و از سنگ‌اندازی‌های کنونی ترامپ در مسیر بایدن جهت محدودیت در فعالیت‌هایش بهره برداری کنند.

اظهارات بایدن و معاونش مایه نگرانی دراراضی اشغالی شده است، چراکه آنها گفته‌اند تصمیم دارند از برخی از گام‌های اتخاذ شده توسط دولت ترامپ بازگردند و می‌خواهند دفتر سازمان آزادی بخش را در واشنگتن و کنسولگری آمریکا را در قدس مجدداً افتتاح کرده و حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین و چه بسا آنروا (آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطین) ازسر بگیرند.

در همین حال، روزنامه "یسرائیل هیوم" از مسؤولان این رژیم نقل کرد که تل‌آویو نسبت به این مساله نگران است که فشارهای بین‌المللی بر رژیم صهیونیستی برای امتیازدهی ازسرگرفته شوند.

این روزنامه که به نتانیاهو نزدیک است، همچنین از این مسؤولان نقل کرد که سیاست این چنینی آمریکا می‌تواند بر سر تلاش‌ها جهت قانع ساختن کشورهای "سنی میانه رو" برای علنی کردن روابطشان با تل‌آویو سنگ اندازی کند.

دو تحلیلگر اسرائیلی گفتند که رژیم صهیونیستی نسبت به این مساله هراس دارد که بایدن مجدداً موضع قدیمی آمریکا مبنی بر غیرقانونی شمردن شهرک‌سازی‌ها را در پیش بگیرد و مجدداً در راستای راهکار تشکیل دو کشور تلاش کند و اسرائیل این امر را به منزله از بین بردن معامله قرن به حساب خواهد آورد.

بعد از اینکه نتانیاهو، اوباما را به چالش کشید و سخنرانی را مقابل کنگره علیه رویکرد پیشین دولت آمریکا جهت امضای برجام ایراد کرد و پس از آن، جانبداری که این رژیم از حزب جمهوری خواهد داشت، باعث شد که روابط رهبران حزب دموکرات با نتانیاهو دچار تنش شود.

ایتمار آیخنر، تحلیلگر سیاسی نیز در تحلیلی در یدیعوت آحارونوت نوشت، بایدن این مساله را فراموش نخواهد کرد که چگونه دولت نتانیاهو در سال ۲۰۱۰ آن را در تنگنا قرار داد، چراکه وزیر داخلی وقت این رژیم در آن هنگام طی سفر بایدن به اراضی اشغالی از تصمیم ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی یهودی نشین خبر داد که این مساله اهانت عمدی از جانب نتانیاهو به بایدن تلقی شد.

از سوی دیگر، این تحلیلگر خاطرنشان کرد که بایدن در یک مناظره‌ در سال ۲۰۱۹ گفته بود که بر این باور است که جنایت قتل و قطعه قطعه کردن بدن خاشقجی با دستورات محمد بن سلمان انجام شد و به همین دلیل بایدن مسؤولان عربستانی را به دلیل این جنایت بازخواست خواهد کرد و مانع از فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان خواهد شد.

در مقابل، روزنامه "گلوبس" عبری به نگرانی‌های عربستان، امارات، بحرین نسبت به امکان پیروزی بایدن اشاره کرد، چراکه این امر به معنای صرف نظر کردن از اقدامات و تحریم‌های ترامپ علیه ایران است. این روزنامه از یک مسؤول اماراتی برجسته نقل کرد: بایدن چرخ عادی سازی را به عقب برنخواهد گرداند و ائتلاف امارات با اسرائیل قوی است. اما اگر وی همان رویکرد اوباما را در قبال ایران در پیش بگیرد، این باعث وقوع آتشی در خاورمیانه می‌شود.

این مسؤول تصریح کرد که این سه کشور به همراه رژیم صهیونیستی طی چند هفته اخیر سناریوی احتمالی پیروزی بایدن و رسیدن وی به ریاست جمهوری و راه‌های مقابله با آن را بررسی کردند.

این مسؤول اماراتی همچنین صرف نظر کردن سودان از توافق عادی سازی با رژیم صهیونیستی در صورت پیروزی بایدن را بعید ندانست. در مورد مصر نیز، با وجود اینکه این کشور صدایش را به صورت آشکار در قبال بایدن بلند نکرده است اما نگرانی‌های مصر نسبت به تغییر موضع دولت آمریکا در قبال ترکیه است.

سایت عبری زبان "واللا" گزارش داد که هماهنگی میان دولت ترامپ و نتانیاهو و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جهت إعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران برای جلوگیری از بازگشتش به برجام صورت می‌گیرد.

در همین راستا، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که سفر مایک، پامپئو به اراضی اشغالی ممکن است سه روز طول بکشد و شامل بررسی گام‌های دولت ترامپ و این رژیم علیه ایران تا قبل از به قدرت رسیدن بایدن باشد. این شبکه اعلام کرد که مسؤولان رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کنند که اگر بایدن به مرحله پیش از ترامپ در تعامل با ایران بازگردد، ممکن است بحرانی میان تل‌آویو و دولت بایدن شکل بگیرد.

روزنامه "دی مارکر" که در زمینه امور اقتصادی فعالیت دارد، از یوسی هولاندر، رئیس موسسه برنامه ریزی اقتصادی اسرائیل نقل کرد که چهار سال آتی، دشوارترین سال‌ها بر این رژیم اززمان شکل گیری‌اش خواهد بود و اسرائیل با خطر ماهیتی بزرگی مواجه خواهد شد که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند. اوج خطر نیز زمانی خواهد بود که پیش‌نویس‌های قطعنامه‌هایی علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تصویب شود و آمریکا علیه آنها از حق وتو استفاده نکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.