بازتاب اظهارات  وزیر خارجه ایران در تلویزیون چین

تلویزیون مرکزی چین گزارش داد، این موضوعی است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز روز چهارشنبه به آن اشاره کرد و گفت که اگر «جو بایدن» ، برنده پیش بینی شده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، تحریم های اعمال شده در دو سال گذشته را لغو کند زمینه بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب برجام"به طور خودکار" مهیا می شود. 

تلویزیون چین از قول ظریف افزود:  بازگشت تهران به تعهدات خود "می تواند به صورت خودکار انجام شود و نیازی به هیچ گونه شرایط و حتی مذاکره ندارد".

در این گزارش آمده است که بر اساس اظهارات وزیر خارجه ایران ، تهران آماده بحث در مورد چگونگی ورود مجدد ایالات متحده به توافق است و اینکه بایدن می تواند با سه دستور اجرایی همه تحریم ها را لغو کند.

بر این اساس،  بایدن متعهد شده است که در صورت بازگشت ایران به توافق ، مجدداً به برجام ملحق خواهد شد. 

این رسانه چینی تصریح کردکه توافق هسته ای تاریخی ایران با کشورهای بزرگ دنیا ، حاصل مذاکرات درازمدت و تلاش های فراوان طرف های ذی ربط در زمانی است که بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا بود ولی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی یکجانبه از آن خارج شد و سپس به تحریم ها شدید و فشارحداکثری علیه ایران روی آورد.  

بنا به این گزارش، در حالی که ترامپ تلاش کرده است تا فشار بر ایران را به حداکثر برساند و طبق گفته خودش ایران را در سطح جهانی منزوی کند ، بایدن پیشنهاد کرده است که "راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی" به جمهوری اسلامی ارائه خواهد داد.

در همین حال تلویزیون چین به اظهارات ظریف توجه کرده و آورده است:  "آمریکا موظف است قطعنامه ۲۲۳۱ را به عنوان عضوی از سازمان ملل و شورای امنیت اجرا کند".

تلویزیون چین به نقل از وزیر خارجه ایران تاکید کرد که "اگر این قطعنامه اجرا  و تحریم ها برداشته شود و هیچ مانعی در برابر فعالیت های اقتصادی ایران وجود نداشته باشد ، در این صورت ایران" تعهدات خود را بر اساس توافق انجام خواهد داد.

رسانه چینی یادآورشد که ایران همواره تاکید ورزیده است به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و تنها پس از خروج ترامپ از توافق ۲۰۱۵ بود که برخی از تعهداتش را در چارچوب برجام کاهش داد. 

گزارش تلویزیون چین حاکی است که ایران همچنان درحال همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این مناسبات درجریان است و بررسی ها و بازرسی ها نیز بر اساس توافقات طرفین انجام می شود.

 «فوسونگ» دیپلمات ارشد چین می گوید: پکن معتقد است که ایالات متحده مسئول تنش در مورد توافق هسته ای ایران است و از واشنگتن می خواهد تا اقدامات اشتباه خود را متوقف کرده و راه را برای میانجیگری دیپلماتیک بین المللی باز بگذارد.

وی که مدیر کل اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین است، افزود: ریشه مشکل ها همین خروج آمریکا از برجام است. در صورتی که تلاش های دیپلماتیک در جریان است و باید راه ها برای رسیدن به نتیجه هموار شود و آمریکا هم باید از مسیر اشتباهش بازگردد. 

«فو» تاکید کرد: چین مخالف اقدامات یکجانبه گرایانه است و همزمان معتقد است که هر حرکتی باید در چارچوب کمیسیون مشترک برجام باشد و لازم است که همه به تعهداتشان درقبال برجام پایبند باشد و چین به تلاش هایش برای کاهش تنش ها ادامه خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.