هشدار ماس در مورد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و آلمان

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با نگرانی نسبت به عقب نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان واکنش نشان داد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه  به نقل از ماس که در برلین سخن می گفت، نوشت: «ما در حال بررسی تأثیرات شدیدی هستیم که این کار بر سربازان ما در افغانستان دارد. برای آلمان از نظر سیاسی اهمیت زیادی دارد، آنچه را که تاکنون به دست آورده ایم، با اقدام عجولانه به خطر نیاندازیم.»

به گفته وی ، دولت آلمان به ویژه نگران است که این اقدام ایالات متحده بر گفت وگوهای صلح افغانستان تاثیر منفی بگذارد. این در حالی است که مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان تازه آغاز شده  و هنوز موانع زیادی برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات وجود دارد.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: «تا زمانی که نیازی به وجود نیاید ، نباید موانع دیگری ایجاد کنیم و قطعاً خروج عجولانه از افغانستان از جمله این موارد است.»

دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که تا پایان دوره ریاست خود از حدود نیمی ۴۰۰۰ نظامی مستقر در افغانستان را از این کشور خارج خواهد کرد. همچنین «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که تا ۱۵ ژانویه شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش می یابد.

متحدان ناتو نگران عقب نشینی نیروهای آمریکایی هستند. این نگرانی وجود دارد که طالبان رادیکال دوباره قدرت را بدست آورند یا اینکه شبه نظامیان داعش گسترش پیدا کنند. پس از انعقاد توافق با طالبان در ماه فوریه (بهمن ماه) ایالات متحده شمار نیروهای خود را از حدود ۱۳۰۰۰ نفر به حدود ۴۵۰۰ نفر کاهش داده بود.

ماس همچنین در مورد تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از آلمان نیز ابراز نگرانی کرد. هنوز مشخص نیست که با پیروزی جو بایدن ، رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری روند خروج نیروهای آمریکایی از آلمان به چه شکل خواهد بود.

وزیر امور خارجه آلمانگفت: «ما مطمئناً خیلی سریع این موضوع را با دولت جدید ایالات متحده در میان خواهیم گذاشت. در هر صورت برنامه های قبلی نمی توانند به این سرعت اجرا شوند.»

در ماه ژوئیه (تیر ماه) دولت ایالات متحده از خروج حدود ۱۲۰۰۰ تن از نظامیانش از آلمان خبر داد. انتظار می رود حدود ۶۴۰۰ نفر از این نظامیان به آمریکا برگردند و  ۶۰۰ نظامی نیز باید به سایر کشورهای عضو ناتو منتقل شوند. اعلام این تصمیم از سوی ترامپ سبب خشم مقام های برلین شده به ویژه از این رو که واشنگتن پیشتر این موضوع را به اطلاع مقام های آلمان نرسانده بود و به یکباره آن در رسانه ها اعلام شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.