دیپلمات ارشد روس: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو و تخلفات خود را جبران کند

به گزارش ریانووستی، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم فدراسیون روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با اعلام اینکه عبور ذخایراورانیوم ایران از سطح مورد توافق در برجام نتیجه اقدامات یکجانبه آمریکاست، خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران شد.

اولیانوف در این رابطه تصریح کرد: وقتی آمریکا از برجام خارج شد، ایران ۱۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده داشت. امروز میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲.۵ تن رسیده است. ما نمی‌گوییم که این رقم خوب است، اما ۶ برابر کمتر از میزان آن قبل از برجام است. این نشان می‌دهد که برجام هنوز هم یک توافق مؤثر است. با این حال، سیاست فشار حداکثری آمریکا باعث تضعیف برجام شده است. آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های فراسرزمینی غیرقانونی علیه ایران، تلاش کرد که اعضای دیگر برجام را از عمل به تعهداتشان بازدارد.

وی افزود: اقدامات ایران نشان می‌دهد که آنها مایل به حفظ برجام هستند، البته به شرطی که توازن میان تعهدات هسته‌ای ایران و تعهدات تجاری و اقتصادی طرف‌های دیگر برقرار شود. آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد و فوراً تخلفات را جبران و تحریم‌هایی که پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ علیه ایران وضع کرده است را لغو کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادامه داد: «ما از واشنگتن می‌خواهیم که فوراً از مسیری که به تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌انجامد، خارج شود. آمریکا در حالی به حرکت در این مسیر ادامه می‌دهد که تلاش‌هایش برای بازگرداندن تحریم‌های پیشین شورای امنتی سازمان ملل علیه ایران به شکست منجر شده است.

اولیانوف در پایان صحبت‌های خود از کشورهای باقی‌مانده در برجام نیز خواست که به تعهدات خود در این توافق پایبند باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.