تروئیکای اروپا: با جود حسن‌نیت ما ایران اقدامات ناقض برجام انجام داده است

این بیانیه از سوی تروئیکای اروپا برای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه ادعا کردند با وجود اقدامات متناقضی که از سوی ایران دیده‌اند، تعهدات خود را در برجام به انجام رسانده‌اند.

در بخشی از این بیانیه از سوی این سه کشور آمده: «ما به عنوان اعضای برجام تداوم خود و انجام تعهداتمان را تأیید می‌کنیم. ما برای حفطظ این توافق تمام تلاشمان را کرده‌ایم.»

در ادامه نیز آن‌ها با ابراز تأسف از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام گفتند: «ما به نوعی تحریم‌ها در برجام را از میان برداشتیم و با ایجادکردن سازوکار مالی اینستکس، تجارت با ایران را قانونی کردیم.»

اما آن‌ها مدعی شدند نگرانی ویژه نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران همچون «احداث سانتریفیوژ در نطنز و غنی‌سازی اورانیوم بیش از ۳.۶۷ درصد مجاز قید شده در برجام» دارند.

در انتها آن‌ها خواستار اقدام معکوس ایران و بازگشت هرچه سریعتر به حالت قبلی شده و همچنین از کشورمان خواستند تا توضیحات کاملی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دهند.

این بیانیه در حالی منتشر شده که روز گذشته نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در جلسه شورای حکام مدعی شد برای رفع تحریم‌های ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

همچنین روز گذشته مقام‌های مختلفی از اروپا درباره توافق هسته‌ای ایران و رویکرد آمریکا نسبت به این توافق اظهار نظراتی داشته‌اند.

به طور مثال، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از آمریکا خواست از تضعیف قطعنامه تاییدکننده برجام دست بردارد.

همچنین «فدریکا موگرینی» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در در گفت‌وگوی مجازی امروز (چهارشنبه) خود با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» مدعی شد: «اتحادیه اروپا در تمام این سال‌ها در تلاش بوده تا از فروپاشی کامل توافق هسته‌ای برجام جلوگیری کند.»

پیشتر از آن «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه اخیر خود با نشریه تایم برجام را تنها راه جلوگیری از تبدیل ایران به قدرتی هسته‌ای دانسته و بر ضرورت مذاکره آمریکا تحت دولت جدید به ریاست جمهوری «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها درانتخابات این کشور، تاکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.