دیدار مشکوک ترامپ با قانونگذاران ایالتی میشیگان

خبرگزاری آسوشیتدپرس با گزارش این خبر به نقل از یک منبع آگاه نوشت «مایک شرکی»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای ایالتی میشیگان و «لی چت فیلد»، رئیس مجلس  نمایندگان در شرایطی به دیدار ترامپ می‌روند که او در حال تلاش برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت کلیدی است.

انتخاب رئیس‌جمهور در آمریکا مستقیماً دموکراتیک نیست و به صورت غیرمستقیم توسط افرادی موسوم به «الکتور» (گزیننده) انجام می‌شود.

در قانون اساسی آمریکا تصریح شده ایالت‌ها باید افرادی موسوم به «الکتور» (گزیننده) را انتخاب کنند و این گزیننده‌ها سپس در جلسه‌ای به نامزدی که بیشترین آرای مردمی را در آن ایالت به دست آورده رأی می‌دهند.

هر ایالت به نسبت جمعیتش، تعداد به خصوصی رأی الکترال دارد و اگر نامزدی در یک ایالت رأی بیشتری به دست آورده باشد تمامی آرای الکترال آن ایالت به او اختصاص خواهد یافت. نامزدی که ۲۷۰ رأی الکترال به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب می‌شود.

برخی از تحلیلگران پیش از این ابراز نگرانی کرده‌اند در صورتی که ترامپ بتواند در چندین ایالت با شکایت‌هایی که مطرح می‌کند وضعیت را مبهم کند ممکن است مجالس ایالتی تصمیم بگیرند خودشان الکتورها را انتخاب کنند. در حال حاضر از میان ۹ ایالت کلیدی، مجلسین ایالتی ۸ ایالت در کنترل جمهوری‌خواهان است.

فرید زکریا، تحلیلگر مسائل سیاسی چند روز پیش در یک ویدئو درباره این سناریو گفت: ««اگر یک یا چند تا از این ایالت‌ها بگویند که آرا مشکل داشته‌اند و در آنها تخلف صورت گرفته می‌توانند کسانی را که به نظر خودشان الکتورهای قانونی هستند به جلسه مجمع گزینندگان ارسال کنند، که قاعدتاً الکتورهای جمهوری‌خواه خواهند بود. دموکرات‌ها ممکن است با این موضوع مخالفت کنند و شکایت‌نامه‌هایی تنظیم کنند. بعضی از آن ایالت‌ها فرماندارها یا وزرای داخلی‌شان دموکرات است که آنها هم ممکن است الکتورهای مد نظرخودشان را به مجمع گزینندگان بفرستند.»

وی اضافه کرد: «این مسئله، ابهام‌ها را دو چندان می‌کند اما این دقیقاً ممکن است بخشی از نقشه جمهوری‌خواهان باشد. چون، زمانی که کنگره روز ۶ ژانویه برای شمردن آرای الکتورها تشکیل جلسه می‌دهد، مشروعیت برخی از الکتورها با چالش رو به رو خواهد بود. این احتمال وجود دارد که جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم بگیرند آرای الکترال ایالت‌های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. تصور کنید که در این سناریو، آرای الکترال میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچ‌یک از دو کاندید، ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهد داشت.»

زکریا در ادامه می‌گوید: «در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند. در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها یک رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات سال جاری] باقی بمانند، ۲۶ ایالت رأیشان جمهوری‌خواه، ۲۳ ایالت رأیشان دموکرات و یک ایالت مساوی بوده است. بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از  پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است کاری انجام دهد.»

برآورد رسانه‌های آمریکا از نتیجه غیررسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت میشیگان حاکی است جو بایدن با کسب ۵۱ در صد در برابر ۴۸ درصد آرا با ۱۵۴ هزار رأی اختلاف در برابر ترامپ پیروز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.