برملا شدن اختلافات قدیمی فرانسه و آلمان با آمدن بایدن

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام حاضر در اتاق این جلسه در محل کاخ الیزه گفت: ما این صحبت را تاسف برانگیز یافتیم اما متذکر شدیم که این یک موضع جداافتاده و خط مشی آنگلا مرکل نیست.

آنگرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان اخیرا در مطلبی در نشریه پولتیکو در دوم نوامبر و در آستانه برگزاری انتخابات در آمریکا نوشته بود، اروپا تا مدتی طولانی در آینده برای امر دفاع از خود به واشنگتن متکی خواهد بود.

ماکرون که یک حامی طرح "خودمختاری استراتژیک" اروپا است، اظهار کرد، "مخالفت کامل" با موضع این وزیر آلمانی داشته و استدلال کرد آمریکا تنها زمانی به اروپا احترام می‌گذارد که این قاره در حوزه دفاع بیشتر متکی به خود باشد.

اگر چه پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است به معنی روابط ترانس آتلانتیک گرمتر و با ثبات‌تر باشد، افراد نزدیک به ماکرون می‌گویند رویکرد "اول آمریکا"ی متعلق به ترامپ و قلدری‌های علنی او به آلمان از بابت عدم صرف هزینه کافی برای دفاع به این رهبر فرانسه به منظور طرح دیدگاهش درخصوص خودمختاری راهبردی اروپا کمک کرده است.

یکی از این منابع گفت: او مطمئنا به ما کمک کرد هم در حرف و هم در عمل.

دیپلماتها روز پنجشنبه گفتند که اتحادیه اروپا به زودی یک سند استراتژی نظامی سطح بالا که نزدیکترین چیز به یک دکترین نظامی می‌تواند باشد، تهیه خواهد کرد.

اما این تحریک ممکن است با روی کار آمدن دولت بایدن تضعیف شود. آلمان همچنین مدتها اعتقاد داشته که منافع امنیتی آلمان در بیشترین حال طی ائتلاف نظامی نزدیک با آمریکا تامین می‌شود.

یک مقام آلمانی اظهار کرد: با پیروزی بایدن برخی اختلافات پنهان آلمان و فرانسه دوباره علنی می‌شوند. رد کردن ترامپ آسان است اما دیدگاه واشنگتن با بایدن تغییر پیدا خواهد کرد.

مقامهای آلمانی می‌گویند که مرکل که قرار است سال آینده میلادی از صدر اعظمی کنار برود، از دیدگاه‌های وزیر دفاع دولتش حمایت می‌کند اما همچنین می‌گوید که شکاف میان پاریس و برلین کمتر از چیزی است که ممکن است به نظر برسد. آنها گفتند، وجود "عصبیت" در پاریس بعد از پیروزی بایدن قابل درک است اما این بی اساس است.

یک منبع نزدیک به مرکل گفت: اختلافات در حوزه دفاع آنقدر بزرگ نیستند. به همه پروژه‌های مشترک همکاری نظامی فکر کنید.

مقامهای فرانسوی در عین حال می‌گویند این هم درست نیست که معتقد باشیم پیروزی بایدن منجر به بازگشت به "روزهای خوب قدیمی" در روابط ترانس آتلانتیک می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.