لغو سفر هیأت آمریکایی به سودان پس از اعلام تأسیس پایگاه روسی

هیأتی از شورای امنیت ملی آمریکا که قرار بود برای دیدار با مقامات سودان و بررسی توافقات فیمابین و راهکارهای توسعه همکاری مشترک به خارطوم سفر کند، این سفر خود را لغو کرد.

روزنامه «القدس‌العربی» به نقل از یک دیپلمات سابق سودانی نوشت که لغو سفر هیأت آمریکایی به خارطوم پیامی به سودان پس از انتشار خبر ازسرگیری مذاکرات بین مسکو و خارطوم درباره احداث پایگاه روسی در دریای سرخ است.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت که لغو سفر این هیأت در درجه نخست پیامی به سودان است چرا که آمریکا به موضوع سودان صرف‌نظر از اینکه چه کسی در آینده رئیس‌جمهور آن می‌شود، اهتمام دارد و در گذشته نیز واشنگتن از تلاش‌های مسکو برای ورود به عمق آفریقا خواه از طریق پایگاه دریایی که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق امتیاز آن را به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعطا کرد یا از طریق فعالیت در آفریقای مرکزی، خشمگین بود.

این دیپلمات سابق سودانی تصریح کرد که ازسرگیری مذاکرات درباره احداث این پایگاه دریایی باعث نگرانی برای آمریکایی‌ها شده است به خصوص اینکه متحد آن‌ها یعنی اسرائیل حضور هر طرفی در دریای سرخ را خط قرمز می‌داند.

هفته گذشته، خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داد که «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه پیش‌نویس توافق ایجاد پایگاه لجستیکی-دریایی در سودان را امضا کرده و این پیشنهاد برای امضا تقدیم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه این کشور کرده است.

پوتین نیز پس از دریافت این سند، به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا توافق ایجاد پایگاه لجستیک نیروی دریایی روسیه در سودان پیش برده شود.

از سوی دیگر «محمد عثمان الحسین» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سودان در گفت‌و‌گو با شبکه «العربیه» اعلام کرد که هنوز توافق کاملی در این خصوص صورت نگرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.