شرط چین برای پاسخ به تماس مقام‌های استرالیایی چیست؟

به گزارش گاردین، چین از دولت استرالیا تحت رهبری اسکات موریسون خواسته تا صراحتا تصمیم بگیرد که میخواهد پکن را یک "تهدید" ببیند یا یک "فرصت" و این را پیش شرط از سرگیری مذاکرات دو کشور در سطح وزیران که از اوایل سال جاری میلادی دچار انسداد شده، قرار داده است.

یک مقام سفارت چین در استرالیا به روزنامه گاردین استرالیا در صحبتی که حاکی از یک اختلاف دیپلماتیک جدی است گفت، این به عهده دولت استرالیا است که بیندیشد برای "متوقف کردن روند افول روابط دو جانبه" و ایجاد فضای بهتر برای مذاکرات چه کاری می تواند انجام دهد.

این مقام که نامش را فاش نکرد تصریح کرد: البته ممکن است شما بگویید که دو طرف مسئولیت دارند اما طرف استرالیایی سبب کل مساله شده است.

وی افزود: ما فکر می کنیم مساله محوری این است که باید ذهنیت جنگ سردی را کنار بگذارند تا به چین به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید نگاه کنند در غیر این صورت کل مسیر حرکت به انحراف کشیده می‌شود.

اسکات موریسون و دولتش مکررا گفته‌اند در زمینه درخواست استرالیا برای یک "گفتگوی بالغ و معقول" توپ در زمین چین قرار دارد و در عین حال گفته‌اند که بر سر ارزشها یا حاکمیت خود معامله نمی‌کنند.

اما چین تاکید دارد تا زمانی که استرالیا گامهای ملموسی در قبال آنچه که محیطی بهتر برای گفتگو خوانده اتخاذ نکند، نفعی در داشتن مذاکرات در سطح وزیران یا رهبران وجود نخواهد داشت.

مقام سفارت چین تاکید کرد: مشکل از سوی طرف استرالیایی ایجاد شده است. چین تلاش دارد این پیام را بفرستد که استرالیا باید ذهنیت و نگاهش به چین و توسعه آن و تلقی از چین به عنوان تهدید یا فرصت را تغییر دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.