لغو محدودیت سفر جاسوس آمریکایی رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "جاناتان پولارد" به خاطر افشای اسناد طبقه‌بندی شده آمریکا ۳۰ سال را در زندان گذرانده و از زمان آزادی در سال ۲۰۱۵ با وجود فشار تل آویو مبنی بر اجازه به وی برای خروج از ایالات متحده، تحت محدودیت عفو مشروط در آمریکا به سر می‌برد.

بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، کمیسیون عفو مشروط آمریکا پس از مرور پرونده پولارد به این نتیجه رسید که شاهدی مبنی بر احتمال نقض قانون توسط او، وجود ندارد.

او کارمند بخش اطلاعات نیروی دریایی آمریکا بود و اسرار نظامی شوروی، پاکستان، سوریه، و لیبی که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گردآوری کرده بود را توسط یک نظامی اسرائیلی به دولت اسرائیل در ازای دریافت پول و هدایای گرانبها فاش نمود. دولت اسرائیل ماهی دو هزار و پانصد دلار پول نقد، چند حلقه الماس و هزینه هتل و رستوران پولارد را در ازای دریافت این اطلاعات پرداخت کرد. پولارد هر جمعه اطلاعات را به صورت چاپ شده در کیف به سفارت اسرائیل می‌برد و در یکی از موارد در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۵، پنج کیف حامل اطلاعات سری را به سفارت اسرائیل تحویل داد.

جاناتان پولارد در سال ۱۹۸۵ زمانی که متوجه شد که نیروهای اطلاعاتی آمریکا برای دستگیری او و همسرش آمده‌اند، با خودرو به سمت سفارت اسرائیل در آمریکا رفت اما به دستور دولت وقت اسرائیل، درهای سفارت به روی او باز نشد.

او گفته بود که به دلیل یهودی بودن و وفاداری به اسرائیل برای جاسوسی داوطلب شده و پول و هدایای کوچکی که از اسرائیل دریافت ‌کرد، کاملا برایش بی‌ارزش بود. با این حال مقامات آمریکایی گفته بودند که انگیزه پولارد کسب پول بود، زیرا برخی شواهد موجود نشان می‌داد که او سعی کرده اطلاعات محرمانه را به آفریقای جنوبی و پاکستان نیز بفروشد. دو سال بعد  با وجود پذیرش جرم در تفاهمی که وکلای او انتظار داشتند منجر به مجازات ملایم‌تری شود، به حبس ابد محکوم شد.

پولارد در سال ۱۹۸۷ در ذیل ردیف «جاسوسی خطرناک» به حبس ابد محکوم شد. همسر او نیز حکم پنج‌سال زندان دریافت کرد.

طبق اسناد سیا که در سال ۲۰۱۲ از طبقه‌بندی خارج شد، حمله اکتبر ۱۹۸۵ رژیم صهیونیستی به مقرهای تونس سازمان آزادی‌بخش فلسطین که حدود ۶۰ کشته بر جای گذاشت، به کمک اطلاعاتی که پولارد به این رژیم ارائه کرده بود انجام شد.

جاناتان پولارد که ۶۵ سال دارد، در هفته‌های آینده، پس از پایان دوره جدید درمان سرطان همسرش که در بیمارستانی در نیویورک بستری است، به سرزمین‌های اشغالی بازخواهد گشت. پولارد پس از گذراندن ۳۰ سال از مجازات حبس ابد، ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ به صورت مشروط و با محدودیت‌هایی، از جمله در زمینه عدم سفر خارجی، در نیویورک زندگی می‌کرد. محدودیت‌های پنج سال گذشته شامل لزوم استفاده دایمی از دستبند الکترونیک، ماندن در خانه‌اش در نیویورک و عدم گفت‌وگو با رسانه‌ها بود. علاوه بر این تمامی فعالیت‌های روزانه و اینترنیت او از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا به طور دائم رصد می‌شد.

وزارت دادگستری آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این جاسوس پیشین در صورت تمایل می‌تواند آمریکا را ترک کرده و به اسرائیل برود.

تیم وکلای جاناتان پولارد به رسانه‌های اسرائیل گفتند تمدید نشدن محدودیت‌ها برای موکل‌شان از سوی وزارت دادگستری آمریکا به این مفهوم است که او یک شهروند عادی و آزاد است و از جمله از حق سفر خارجی برخوردار خواهد بود.

الیوث لاور، یکی از وکلای جاناتان پولارد از پاسخ به پرسش‌هایی در این زمینه که آیا دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در عدم تمدید محدودیت‌ها برای جاناتان پولارد نقش داشته است یا نه، خودداری کرد.

رژیم صهیونیستی بارها واشنگتن را به منظور آزادی پولارد تحت فشار گذاشته و این موضوع را به یکی از مسائل مهم روابط دوجانبه خود با آمریکا بدل کرده است.

وکلای پولارد در بیانیه‌ای اظهار کردند: ما قدردان و خوشحال هستیم که موکلمان سرانجام از قید هرگونه محدودیتی آزاد شده است و از همه‌نظر مرد آزادی است. مشتاق دیدار موکلمان در اسرائیل هستیم.

اسرائیل پس از گذشت سال‌ها و زیر فشار شدید حامیان جاناتان پولارد، تایید کرد که جاسوسی او «ماموریت» از سوی دولت اسرائیل بوده و بعد از مدتی، به او نیز تابعیت اسرائیلی داد.

سران دولت‌های اسرائیل در سال‌های گذشته بارها از بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما خواستند جاناتان پولارد را عفو کند، اما این درخواست‌ها رد شد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا به سه رییس جمهوری آمریکا گفته بودند که پولارد پس از آزادی هنوز یک فرد خطرناک برای امنیت آمریکا خواهد بود.

مقامات اسرائیل گفته‌اند از تنشی که در مناسبات این کشور با آمریکا پس از سال‌های اولیه دستگیری و محکومیت جاناتان پولارد بروز کرد، «درس عبرت آموخته» و دیگر در آمریکا جاسوسی نکرده‌اند.

پولارد تنها آمریکایی است که در طول تاریخ این کشور به خاطر جاسوسی علیه کشور خود به حبس ابد محکوم شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.