روش جدید اخاذی اینترنتی

سرهنگ سیدنظام موسوی روز یکشنبه افزود: با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و ارائه برگ شکواییه خود با موضوع انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی، درخواست رسیدگی به این جریان را کرد.

وی اضافه کرد: در گام اول کارشناسان پلیس فتا اقدام به ثبت اظهارات شاکی کرده و در مرحله بعد کارشناسان متوجه شدند که شاکی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با شخصی نامعلوم از طریق چت تصویری در ارتباط بوده که در حین صحبت کردن، طرف مقابل با گرفتن عکس از صفحه گوشی خود موجبات اقدام به تهدید و اخاذی از شاکی را فراهم کرده است.

سرهنگ موسوی افزود: کارشناسان پلیس فتا پس انجام تحقیقات تکمیلی و با استفاده از تجهیزات تخصصی توانستند شماره اکانت مالک پیج متخلف را شناسایی و بدست آورند.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران گفت: با شناسایی متهم و پس از هماهنگی با مقام محترم قضایی، متهم به پلیس فتا احضار شد و طی بررسی های به عمل آمده اعتراف کرد بدلیل اینکه مدتی بیکار بودم در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی غرق شدم که در این حین با فردی آشنا شدم و در ادمه با وی ارتباط تصویری برقرار کردم که درنهایت تصمیم گرفتم با تهیه اسکرین شات از جریان چت تصویری خود با شاکی از وی اخاذی کنم ولی اکنون واقعا پشیمان هستم.

سرهنگ موسوی افزود: پس از تکمیل پرونده و درج اعترافات متهم، پرونده به همراه شاکی و متهم جهت سیر مراحل قانونی به دادسرای مربوطه ارسال شد.

وی تاکید کرد : بر اساس ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه ای هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سرهنگ موسوی به مردم هشدار داد: شهروندان در هنگام استفاده از فضای مجازی باید مراقب باشند تا با افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار نکنند چرا که همین امر باعث سوء استفاده فرصت طالبان می شود.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از هموطنان خواست هرگونه محتوا و برنامه مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir  لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.