گزارش نیمروز بازارهای جهانی +نمودار

تزریق دوز سوم واکسن کرونا به طلا و نفت

کدخبر: ۳۷۴۹۰۳
در اولین روز کاری بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا 0.5 درصد سقوط کرد و قیمت 1.5 درصد افزایش یافت. دلیل این فراز و نشیب ها در بازار‌های جهانی، مانند دو هفته گذشته اخبار جدید درباره واکسن کرونا بود.
تزریق دوز سوم واکسن کرونا به طلا و نفت

به گزارش اقتصادنیوز، با باز شدن بازار‌های جهانی در روز دوشنبه و آغاز هفته کاری، قیمت طلا در ابتدا کمی صعودی بود اما در ادامه به سمت کاهش قیمت پیش رفت.

در مقابل قیمت نفت خام که از اخبار واکسن بسیار تأثیرپذیر است 50 سنت افزایش یافته و به بالاترین قیمت در نزدیک به 3 ماه گذشته رسید.

دلایل این تغییرات را باید در همان دلایلی جستجو کرد که باعث تغییرات دو هفته قبل در ین بازارها شد؛ یعنی اخبار مربوط به واکسن کرونا.

ساعاتی پیش بود که اعلام شد واکسن آسترازنیکا-آکسفورد در جلوگیری از علایم ویروس کرونا 70 درصد و حتی در صورت تنظیم بهینه دوزهای واکسن‌ها تا 90 درصد هم می‌تواند موفقیت آمیز باشد.


بیشتر بخوانید؛
یک پیروزی و یک شکست برای سومین واکسن کرونا
خط و نشان واکسن کرونا برای طلا و نفت


ادامه فرار طلا از سوزن واکسن کرونا

قیمت اونس طلا که تا 1975 دلار صعود کرده بود با انتشار خبر واکسن کرونا، 12 دلار کاهش قیمت داشت.  قیمت طلا طی چند هفته اخیر چندین بار از اخبار واکسن ضربه دیده‌ است و این سومین واکسن کرونا است که مرحله سوم کرونا را با موفقیت پشت ‌سر گذاشته است.

البته طبق نوسانات اخیر طلا مشهود است که کف حمایتی بازار طلا بسیار مقاوم است و این نوع اخبار اکنون توان ضربه بیشتری را به قیمت طلا ندارند. قیمت هر اونس طلا در ساعت 2:30 بعدازظهر با 2 دلار کاهش به 1863 دلار رسیده است. 

نمودار طلا

با افزایش عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی، طلا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران که به دنبال کاهش ریسک ها و متنوع سازی سرمایه خود هستند، به دارایی اساسی تبدیل شده است. اما آیا پس از ثبت رکوردهای جدید در این سال،  قیمت طلا می‌تواند در سال آینده به کانال 2000 دلار در هر اونس بازگردد؟ 

نظرات بسیاری در مورد بیان شده است. اگرچه همچنان اکثریت‌ نظرها درباره آینده طلا در ادامه سال میلادی و سال آینده تاکید بر صعودی بودن دارد اما با انتشار مکرر موفقیت واکسن‌ها این پیش‌بینی‌ها بیشتر به سمت نزولی شدن می‌روند. یکی از این پیش‌بینی های خرسی (نزولی) برآورد جدید سایت تریدینگ اکونومیکس است، که پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا در پایان سال به 1852 دلار برسد و در سال آینده به کانال 1700 سقوط کند.

فوران نفت خام در کانال 40 دلار

قیمت نفت خام که امروز  به سبب حمله موشکی یمن به تأسیسات نفتی آرامکو صعودی بود، با انتشار خبر واکسن افزایشی دو چندان یافت. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس با 1.4 درصد افزایش به 43 دلار رسیده است. قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز در نتیجه این دو خبر 1.5 درصد افزایش یافت و به 46 دلار رسید. قیمت 43 نفت وست تگزاس و 46 دلار برنت بالاترین قیمت آن در 85 روز گذشته است.

نفت خام

در واکنش به خبر سومین واکسن کرونا شرکت خدمات مالی بارکلیز پیش‌بینی قیمت نفت 2021 خود را تایید کرد. تخمین بارکلیز بالاتر از میانگین نظر دیگر مؤسسات و تحلیل‌گران است.

بارکلیز تخمین زده است که در سال 2021 هر بشکه نفت برنت  به 53 دلار می‌رسد و هر بشکه نفت وست تگزاس تا 50 دلار افزایش می‌یابد. ممکن است با افزایش تقاضا در نتیجه واکسن کرونا قیمت‌ها به نقطه بالاتر هم صعود کنند. این بانک در یادداشت خود اعلام کرده است: تولید بالقوه واکسن‌های با موفقیت بالا در کوتاه مدت نقطه عطفی برای تقاضا خواهد بود زیرا می ‌تواند منجر به بهبود اقتصادی پایدارتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید