انتقاد غریب آبادی از تحریم های یکجانبه و تاثیرات آن در مقابله با کرونا

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، در چهل و هشتمین اجلاس شورای توسعه صنعتی یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) که به طریق مجازی برگزار گردید، شرکت و سخنرانی کرد.

غریب آبادی با اشاره به نقش اساسی و محوری یونیدو در فعالیت ها و برنامه های توسعه ای در کشورهای در حال توسعه و همکاری های جاری میان ایران و این سازمان از طریق اجرای چندین پروژه، گفت: اجرای تعهدات بین المللی کشورها در حصول به توسعه جامعه صنعتی و ایجاد محیطی توانمند برای بهره مندی و رفاه مردم از طریق تلاش مشترک، تقسیم وظایف مبتنی بر چندجانبه گرایی و همکاری بین المللی و حفظ و تقویت اهداف متحد برای چندجانبه گرایی تسهیل می شود. وی در همین راستا تأکید کرد: ما باید از چند جانبه گرایی به عنوان یک ارزش برای صنعتی سازی محافظت کنیم و معتقدیم که راه طولانی تا رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد جهانی با رفاه بیشتر و سالم تر برای مردم در پیش است.  
 
نماینده دائم کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به موضوع کرونا، مقابله با این بیماری همه گیر را نیازمند واکنش چندجانبه جامع، هماهنگ، و گسترده برای حمایت از کشورهای نیازمند و قادر ساختن آنها برای تدابیر جبران کننده بهتر دانست و افزود: ما نگرانی عمیق خود را درخصوص پیامدهای جدی کرونا بر بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای آسیب پذیر و آنهایی که با چالش های جدی که خارج از کنترل آنها هست، اعلام می داریم و این بیماری عمیقا بر توانایی این کشورها برای مقابله با کرونا و همچنین سرمایه گذاری در اجرای توسعه پایدار اثر می گذارد.  

سفیر کشورمان در این چارچوب با تصریح به اینکه پاسخ به کرونا نیازمند همکاری و همبستگی جهانی است، افزود: ما کماکان شاهد استفاده از تحریم های یکجانبه علیه کشورها هستیم که در تناقض آشکار با اهداف و اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل، حقوق بشر بین المللی و همچنین اصول چندجانبه گرایی و هنجارهای دیپلماسی و روابط بین الملل می باشد. ما قویا معتقدیم اکنون زمانی حیاتی برای همکاری و ارتباط نه تنها بر اساس مسئولیت مشترک، بلکه همچنین بواسطه اتخاذ اقدام قاطع مشترک به عنوان یک جامعه بین المللی می باشد. مبارزه با این همه گیری یک مبارزه جهانی است.  
 
غریب آبادی در پایان ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت کرونا بر کشورهای در حال توسعه، تاکید نمود یونیدو می بایست تلاش های خود را در همکاری با سایر نهادهای سازمان ملل برای تضمین ارائه ظرفیت و فرصت ها و همچنین ادامه دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای کشورهای نیازمند و نیز تولید و توزیع عادلانه واکسن، افزایش دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.