توصیه یک اصلاح طلب به دولت برای خویشتنداری در برابر مجلس

 در مرحله اول باید توجه داشت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی حق اظهارنظر درباره تمام مسائل کشور را دارا هستند و هیچ فرد و نهادی نمی‌تواند نمایندگان را به دلیل ایفای وظیفه نمایندگی تحت تعقیب قرار دهد. اصل هشتاد و ششم قانون اساسی می‌گوید: «نمایندگان مجلس در مقام ایفاء وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی داده‌اند، تعقیب یا توقیف کرد.»

تاکید قانون اساسی بر مصونیت پارلمانی نمایندگان از آن جهت است که تمامی دستگاه‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی به ویژه دولت و شخص رییس‌جمهوری که مسوول اجرای قانون اساسی به شمار می‌رود، باید در مواجهه با نمایندگان و انتقادات آنان، از سعه صدر بالایی برخوردار باشند، سعه صدری که می‌تواند شجاعت و افزایش ظرفیت و کارآمدی قوه مقننه را در پی داشته باشد البته نباید فراموش کرد که مصونیت پارلمانی نمایندگان در همه امور صادق نیست و فقط در مواقعی نمایندگان می‌توانند از آن استفاده کنند که در مسیر ایفای وظایف نمایندگی خود گام برمی‌دارند.

دومین مساله در ارتباط با موضوع شکایت دولت از نمایندگان، جنبه عمومی جرم است که از قضا مورد تاکید معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز قرار گرفته است. خاطرمان هست که قوه قضاییه در گذشته در مورد جنبه عمومی جرم توهین عملا گزینشی عمل کرده بسته به آنکه چه کسی به چه کسی توهین می‌کند، تصمیم می‌گرفت که به مساله ورود کند یا خیر حال آنکه آنچه تحت عنوان جرم توهین در قانون مجازات اسلامی مدنظر قرار گرفته، اجازه برخورد گزینشی را صادر نکرده است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، برای توهین به مراجع تقلید، رهبری، روسای قوای سه‌گانه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات در نظر گرفته شده است ولی در گذشته قوه قضاییه در مواجهه با توهین‌های صورت گرفته به نمایندگان، اقدام خاصی را انجام نمی‌داد ولی اگر نماینده مجلس اظهاراتی را مطرح می‌کرد که به مذاق مسوولان قوه خوش نمی‌آمد...

 نه تنها اقدام به احضار نمایندگان می‌کرد، بلکه بعضا همچون ماجرای آقای صادقی، اقدام به جلب شبانه نمایندگان می‌کردند. با این حال و فارغ از برخوردهای گزینشی صورت گرفته در روزهای نه چندان دور، آنچه امروز و درباره موضوع شکایت دولت از نمایندگان باید مدنظر قرار داد، آن است که حتی اگر توهینی صورت گرفته باشد، به عقیده من نیازی به شکایت دولت آن هم از طریق دادستانی و بررسی جنبه عمومی جرم از سوی این نهاد وجود ندارد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خوبی می‌دانند که باید حرمت دولت و شخص رییس‌جمهوری را حفظ کرده و از به کار بردن ادبیات موهن و دون شأن پارلمان خودداری کنند از سوی دیگر مجموعه ارکان نظام جمهوری اسلامی و نهادهای حکومتی نیز باید در مواجهه با خانه ملت، نهایت سعه صدر را از خود نشان دهند. فراموش نکنیم که تنزل بیش از پیشنهاد پارلمان در ایران به سود هیچ کس نیست.

امروز بنا به دلایل متعدد به نهاد مجلس در ایران آسیب وارد شده و این یعنی، شکایت نهادها و قوای حاضر در جمهوری اسلامی از مجلس می‌تواند پارلمان را از جایگاه راس امور که امام(ره) برای مجلس در نظر گرفته بودند، دورتر کند. ایراد آسیب بیشتر به مجلس و نمایندگانش به سود هیچ فرد و نهادی در ایران نیست از این‌رو معتقدم که از دولت و قوه قضاییه گرفته تا سایر نهادها باید در مواجهه با پارلمان اوج خویشتنداری را به خرج دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.