محاکمه دیپلمات ایرانی در بلژیک

بر اساس ادعای کشورهای اروپایی، اسدی متهم به دست داشتن در یک اقدام تروریستی است. بر اساس این ادعاها، اسدی قصد داشته با همکاری چند نفر دیگر بمبی را در نشست گروهک تروریستی منافقین در فرانسه منفجر کند.

آغاز اتهامات بعد از خروج آمریکا از برجام

پس از خروج آمریکا از برجام، صدای اروپایی‌ها بلند شد و اتهاماتی را متوجه ایران کردند برای مثال حدود سه سال پیش، پلیس آلمان در عملیاتی خانه‌ها و دفاتر ۱۰ مظنون به جاسوسی برای ایران را جستجو کرد.

در چند کشور دیگر اروپایی نیز اتفاقات مشابهی رخ داد. از جمله در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، آلبانی چهار دیپلمات ارشد سفارت ایران از جمله سفیر این کشور در تیرانا را اخراج کرد.

دولت فرانسه نیز در مهرماه سال ۱۳۹۷ در واکنش به آنچه «تلاش ایران برای حمله به گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس» خواند، بخشی از دارایی‌های ایران و دو شهروند ایرانی را مسدود کرد.

همزمان ماموران پلیس فرانسه به مقر گروه شیعه «مرکز الزهرا» و خانه اعضای ارشد آن در «گراند سنت» یورش بردند و ۱۱ تن را بازداشت کردند.

در ادامه بازداشت‌های مرتبط با عملیات‌های فرامرزی ایران، سوئد نیز در سال ۲۰۱۹ شخصی را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرد.

فشار هدفمند بر ایران

نکته‌ای که نباید از آن غافل بود این است که اروپا و آمریکا همواره در حال نوعی رقابت برای گرفتن امتیاز از ایران بوده‌اند و به نظر می‌رسد بعد از خروج آمریکا از برجام اروپا با بهانه واهی اقدامات خرابکارانه ایران، سعی در گرفتن امتیاز از تهران برای حضور در آن دارد.

در این راه اروپا با اتکا به حضور «اسمی خود» در برجام تلاش کرد تا ایران را به نوعی در تنگنا قرار داده و به خواسته‌های خود برسد.

از سوی دیگر اروپائی ها با توسل به مسائلی همچون پرونده اسدالله اسدی، از این موارد به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران استفاده می‌کنند.

تغییر شرایط بازی و نیاز به ابزار جدید

با مسلم شدن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اروپا برای فشار بر ایران نیازمند ابزار جدیدی بود و با توجه به حساسیت بایدن بر روی مسالی همچون حقوق بشر، قاره سبزنشینان دست به کار شده‌اند تا با ترتیب دادن دادگاه اسدالله اسدی و بزرگنمایی درباره آن، دولت جدید آمریکا را نیز با خود در این رابطه همراه کنند.

نکته پایانی آنکه، اروپا تا کنون هیچگاه نتوانسته در تعاملات خود با ایران نمره قبولی بگیرد. رفتار کشورهای اروپایی در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی و در ادامه همراهی آنها با فشارهای آمریکا بر تهران، پناه دادن به گروهک تروریستی منافقین، عدم عمل به تعهدات در برجام و … تنها نمونه‌هایی اندک از عملکرد کشورهای اروپایی در برابر ایران است.

از همین رو در خصوص محاکمه اسدی نیز نمی‌توان چندان بر روی حسن نیت اروپائی ها دلخوش کرد.

اروپایی که همواره به دنبال معامله و سود بردن از شرایط مختلف است بدون شک به این محاکمه نیز به چشم یک معامله نگاه می‌کند تا با توجه به تغییر شرایط بازی در آمریکا و احتمال آغاز مذاکرات جدید میان تهران و کشورهای غربی، یک اهرم فشار جدید برای رسیدن به خواسته‌های خود داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.