واکنش وزیر خارجه انگلیس به ترور شهید «فخری زاده»

دومینیک راب روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای افزود: ما منتظر یافتن حقایق کامل درباره این حادثه هستیم اما به قوانین بین المللی حقوق بشر پایبندیم که به روشنی مخالف هدف قرار دادن غیرنظامیان است.

فخری زاده از دانشمندان کشورمان عصر جمعه در حمله تروریستی در منطقه آبسرد استان تهران به شهادت رسید.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش این حادثه به نقش رژیم اسرائیل در این عملیات تروریستی اشاره کرد و از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.

حمید بعیدی نژاد سفیر کشور ما در انگلیس نیز دیروز شنبه از دولت لندن خواست تا ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کند.

وی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: ترور این دانشمند بزرگ مصداق بارز نقض قوانین بین المللی و نقض ارزشها و استانداردهای جهانی حقوق بشر می‌باشد.

سفیر کشور ما با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران قطعاً از خون این شهید نخواهد گذشت و انتقام آن را خواهد گرفت» افزود: از دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی انتظار داریم که این ترور ناجوانمردانه را به‌روشنی و صراحت محکوم نمایند.

بعیدی نژاد تصریح کرد: در همین چارچوب به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان از دولت لندن درخواست کرده‌ام که این اقدام غیرانسانی استکبار جهانی و صهیونیسم را به‌روشنی محکوم کند.

با این حال وزیر امور خارجه انگلیس امروز درباره نقش رژیم صهیونیستی در این حادثه اظهار داشت: هیچ ایده‌ای ندارم و حقایقی را که بتوانم در این زمینه پاسخ بدهم در اختیار ندارد.

وی سپس به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد و با اشاره به دیداری که هفته پیش با همتایان فرانسوی و آلمانی خود در برلین داشت گفت: به دنبال راه حلی به سمت جلو در این زمینه هستیم.

راب حضور جو بایدن در کاخ سفید را فرصتی برای احیای برجام ارزیابی کرد و گفت: شرایطی که اینک در آن قرار داریم مجموعه‌ای از انتخاب‌ها است که در مسیر عدم پایبندی به برجام قرار دارد. اما من قرار است تا کریسمس با همکاران اروپایی‌ام و ایران اگر مایل باشد دیدار کنم تا راه مسالمت آمیزی را به سمت جلو پیدا کنیم.

وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام دوشنبه گذشته در برلین گردهم آمدند تا درباره رویکردی مشترک برای احیای توافق هسته‌ای ایران در سایه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده رایزنی کنند.

دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان برای اولین بار پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با نگاهی امیدوارانه به بررسی آینده برجام پرداخته و نسبت به دمیده شدن جان تازه‌ای به این توافق بین المللی با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ابراز امیدواری کردند.

آن‌ها امیدوارند که بازگشت آمریکا به برجام و حضور در مذاکرات با ایران، منجر به توافقی شود که در ازاء آن تهران از مزایای اقتصادی توافق با قدرت‌های جهانی بهره‌مند شده و به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام باز گردد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.