امضای توافقنامه روسیه و ترکیه درباره قره باغ

وزارت دفاع ترکیه در توئیتی اعلام کرد که توافق‌نامه‌ای برای ایجاد مرکزی مشترک در منطقه ناگورنو قره باغ برای نظارت بر اجرای توافق آتش‌بس با طرف روسیه امضا کرده است.

طبق اعلام این وزارتخانه، اقدامات و تلاش‌ها برای راه‌اندازی مرکز مشترک ترکی- روسی در نزدیک‌ترین زمان ممکن ادامه دارد.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که خلوصی اکار وزیر دفاع ترکیه و سرگئی شویگو همتای روس او در ۱۱ نوامبر گذشته تفاهم‌نامه‌ای در خصوص احداث این مرکز امضا کرده بودند.

ارمنستان ماه گذشته و بعد از درگیری‌های خشونت‌بار با طرف آذربایجانی، طبق توافقنامه صلحی که با آذربایجان زیر نظر روسیه امضا کرده بود، از چند منطقه در قره باغ عقب‌نشینی کرد.

بعد از آغاز درگیری‌های اخیر میان ارمنستان و آذربایجان، باکو توانست بخش اعظمی از اراضی مسلمان نشین در قره باغ که از اوایل دهه نود میلادی تحت سیطره ارمنستان بود،‌ پس بگیرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دنبال آغاز درگیری‌های جدید از اوایل مهر پیشتر سه مرتبه با برقراری آتش‌بس در قره باغ توافق کرده بودند اما این توافق نامه‌ها به دلیل تداوم تبادل اتش نقض شد و طرفین یکدیگر را به تمایل برای ادامه درگیری ها متهم کردند.

بعد از ۴۰ روز منازعه و درگیری مستقیم میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، با ابتکار روسیه، طرفین به توافق آتش بس دست یافتند.

به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (۲۰ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین»  رسید.

وظیفه نظارت بر رعایت آتش‌بس بین دو طرف را نیروهای صلحبان ارتش روسیه به عهده دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.