رویترز: اروپا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت نکرد

 خبرگزاری رویترز گزارش داد، مکاتبات دیپلماتیک نشان می دهد که کشورهای اروپایی استدلال می کنند که این اقدام (تحریم بانک های ایرای) باعث جلوگیری از تجارت قانونی بشردوستانه و آسیب رساندن به منافع مشترک متحدان می شود.

رویترز طبق داده ها و مصاحبه با بانکداران، دیپلمات ها و مقامات غربی عقب نشینی آلمان از حمایت از سیاست های ترامپ علیه ایران را آشکار و میزان حمایت این کشور از تجارت با ایران در برابر تحریم های ایالات متحده را منتشر کرد. 

به نوشته رویترز، بعد از آنکه آمریکا تحریم هایی را علیه ۱۸ بانک ایرانی در ادامه رویکرد فشار حداکثری علیه تهران اعمال کرد، دیپلمات ها از سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در نامه ای مشترک در تاریخ ۲۶ اکتبر (پنجم آبان) به واشنگتن اعلام کردند که این تحریم ها می تواند مواد غذایی و تامین دارو را برای ایرانیان در میان دوران همه گیری کرونا گران کند. 

در نامه کشورهایی اروپایی آمده است که ایالات متحده همیشه گفته است که آنان به دنبال هدف قرار دادن نخبگان حاکمیت ایران است نه جمعیت عادی این کشور. از نظر ما حمایت از این تعهد در عمل مهم است. 

به نوشته رویترز، کشورهای اروپایی در نامه خود به دنبال کسب اطمینان از آن بودند که ایالات متحده موسسات مالی را که با حسن نیت تجارت بشردوستانه انجام می دهند ،مجازات نمی کند.

در بیانیه ای برای رویترز، وزارت امور خارجه اعلام کرد که واشنگتن می خواهد اطمینان حاصل کند که تحریم ها مانع کمک های بشردوستانه برای پاسخ به بیماری همه گیر  کرونا نمی شود.

یک سخنگوی دفتر امور خارجی و مشترک المنافع بریتانیا گفت: انگلستان با این تحریم ها موافقت نمی کند، زیرا تعدادی از بانک ها به مردم ایران کمک می کنند تا از منابع بشردوستانه مهم برخوردار شوند. 

یک مقام دولت آلمان نیز گفت که کانال های بشردوستانه باید باز بمانند و از این امر حمایت کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه فرانسه حاضر به اظهار نظر در این مورد نشد، اما یک دیپلمات فرانسوی گفت که  این نامه بخشی از تلاش های مداوم سه کشور اروپایی بود تا برای دولت ایالات متحده روشن کنند که از توافق با ایران منصرف نخواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.