قیمت نفت کاهش یافت

در حالی که اوپک و متحدانش با به تعویق انداختن نشست رسمی تصمیم گیری در خصوص سیاست تولید خود بازار را بلاتکلیف نگه داشته اند، قیمت نفت روز چهارشنبه روند کاهشی خود را تداوم بخشید. افزایش غیرمنتظره حجم ذخایر نفت خام آمریکا نیز در افت قیمت نفت بی تاثیر نبود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۷ سنت معادل ۰.۷۸ درصد کاهش به ۴۷ دلار و ۵ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه نیز با ۴۱ سنت معادل ۰.۹۲ درصد کاهش به ۴۴ دلار و ۱۴ سنت رسید.

آمارهای انستیتوی نفت آمریکا نشان می دهد میزان ذخایر نفت خام این کشور طی هفته گذشته با ۴.۱ میلیون بشکه کاهش مواجه شده در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش ۲.۴ میلیون بشکه ای را می کشیدند.

این در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک) و متحدانش از جمله روسیه که به گروه اوپک پلاس معروفند نشست خود را از روز سه شنبه به روز پنجشنبه موکول کرده اند.

اوایل امسال گروه اوپک پلاس تصمیم به کاهش ۷.۷ میلیون بشکه ای تولید نفت خود گرفت تا اثرات مخرب ویروس کرونا بر بازار انرژی را خنثی نماید. انتظار می رود این گروه توافق فعلی خود را تا مارس ۲۰۲۱ تمدید نماید. تحلیلگران موسسه ای ان زد امروز در یادداشتی نوشتند: «ریسک عدم اجماع ائتلاف اوپک پلاس بر سر تمدید توافق کاهش تولید بالاست.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «گسترش مجدد شیوع ویروس سبب تشدید محدودیت های سفر در اروپا و آمریکا شده است» و اگر اوپک پلاس کاهش تولید را تمدید نکند، مازاد عرضه در بازار ممکن است در نیمه نخست سال آینده به ۱.۵ تا ۳ میلیون بشکه در روز برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.