روحانی: در یک جنگ تمام عیار اقتصادی بودیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به عدم حضورش در مجلس جهت تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: اینکه می‌گویند امروز بنده به دلیل مصوبه روز گذشته مجلس نرفتم،  درست نیست. البته دولت با این مصوبه مخالف است و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.

وی افزود: عدم حضور بنده در مجلس شورای اسلامی صرفا برای رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛ 

* سال آینده سال پایانی قرن هست و قرن چهاردهم پایان می‌پذیرد و در آستانه ورود به قرن جدید و قرن پانزدهم خواهیم بود. از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که ما احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود. 

* دشمنان ما در این دهه همه توان خودشان را برای فشار به مردم و تسلیم شدن مردم به‌کار گرفتند و به‌ ویژه در سه سال اخیر در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند. 

* در عین حال ما فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود. نه تنها به خاطر اینکه ترامپ با سیاست‌های غلط وی نسبت به ایران و جهان شکست خورد بلکه هر دولتی روی کار می‌آمد، در آمریکا به خاطر شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود آورد.

* مردم عزیز ما مستحضر باشند که دولت ما در شرایطی کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرد که برای نخستین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشورمان شاهد بودیم.

* با تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی منهای ۷.۷ درصد که یک شرایط رکود توام با تورم مواجه شدیم برای نخستین بار بود که بعد از جنگ تحمیلی دولت چنین شرایطی را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد. دولت در تلاش ۶ ماهه اول خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مساله یعنی تورم و رکود، تغییرات اساسی را ایجاد کرد.

* در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به عدد ۱۵.۶ رسیدیم، ما تورم را از آن رشد بی‌سابقه مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی که ما در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملاً تغییر کرد و رشد اقتصادی ما مثبت ۳.۲ دهم شد.

* دولت زمانی کشور را در دست گرفت که  کشور تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی ۷.۷- درصدی را تجربه می‌کرد و این شرایط رکود توام با تورم نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم در کشور بود که دولتی آن را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد.

* دولت در ۶ ماهه نخست فعالیت خود در سال ۹۳ در دو مساله تورم و رکود تغییرات اساسی ایجاد کرد، در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به تورم ۱۵.۶ رسیدیم و تورم را از آن رشد بی سابقه‌اش مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به ر شد اقتصادی رسیدیم؛ یعنی شرایطی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملا تغییر کرد و رشد اقتصادی ما ۳.۱ شد.

* علی رغم اینکه در نیمه دوم سال ۹۳ با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم که  قیمت نفت ۱۲۰ دلاری به تدریج به ۳۰ دلار رسید و به یک چهارم قیمت کاهش یافت. اما  در این شرایط توانستیم کشور را بدون تکانه اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکره هسته‌ای را هم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه دادیم.

* در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست یافتیم، گشایش‌هایی در کشور ایجاد شد و اقتصاد شرایط جدیدی پیدا کرد و در این شرایط توانستیم فازهای بوشهر را انجام داده و پتروشیمی‌ها را تکمیل کنیم و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کنیم .

* شرایط اقتصادی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به طور کلی عوض شد. تا جایی که بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال ۹۵ از آن ما بود و رشد اقتصادی ایران به مثبت ۱۴.۵ رسید.

 * با تک رقمی شدن تورم از اواخر سال ۹۴، سال‌های ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه‌های اولیه سال ۹۷ که جنگ اقتصادی آغاز شده بود، هم تورم تک رقمی بود. این در حالی است که رشد خالص اشتغال از سال‌های ۸۵ تا ۹۱ تقریبا صفر درصد بود.

 * اگر تورم چهار سال اول فعالیت دولت در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ را باهم مقایسه کنیم متوسط تورم ۱۱.۵ و رشد اقتصادی بالای چهار درصد بود و دولت تدبیر و امید در مقایسه بلندمدت ۵۰ ساله توانست شرایطی اقتصادی بی‌نظیری را به وجود بیاورد. علاوه بر این از سال ۸۵ تا ۹۱ تقریبا رشد خالص اشتغال ما تقریبا صفر بوده است.

*{ با اشاره به رشد ناگهانی جمعیت فعال کشور از سال ۹۳}: امسال که سال سختی را می‌گذرانیم از لحاظ آمار، بیکاری ما کاهش پیدا کرد. مشکل ما این است جمعیت فعال ما هم به هر دلیلی کاهش یافت و مردم دنبال شغل نمی‌روند. در سال ۹۳ به بعد جمعیت فعال افزایش می‌یافت به طوری که تقریبا در هر فصلی مشابه با سال قبل بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت فعال و همزمان اشتغال خالص ما افزایش یافت.

* میزان اشتغال از سال ۹۳ تا ۹۶ در همه فصول نسبت به فصل‌های سال قبل، ۷۰۰ هزار نفر بود که این اشتغال در جهان کم سابقه و در تاریخ ایران احتمالا بی‌سابقه است.

* در مجموع تا سال ۹۷ و در طول مدت ۷ سال با وجود فراز و نشیب‌ها ، کاهش قیمت نفت، طولانی شدن مذاکرات هسته ای توانستیم در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور همه پایه‌های مقاومت کشور را در برابر فشارهای بیرونی تقویت کنیم و به برکت همین فضا بود که از سال ۹۷ هر قطعنامه‌ای که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد مطرح کند ناموفق بوده است.

* در دوران قبل از سال ۹۲، هر قطعنامه‌ای که آمریکا می‌خواست تصویب شود روسیه و چین هم به آن رای مثبت می دادند اما در این دوره شرایط و قدرت سیاسی به وجود آوردیم که آمریکا در سازمان ملل گاهی یک یا دو رای بیشتر نداشت و همه قدرت‌های بزرگ اعم از اتحادیه اروپا، روس و چین با آمریکا مخالفت کردند.

* در زمینه حقوقی هم به هر دادگاه حقوقی علیه آمریکا رفتیم در مراحل اولیه موفق شدیم و مراحل نهایی هم در جریان مسیر است که امیدواریم به موفقیت برسیم.

* این شرایط باعث شد ما موقعیت دفاعی را بیش از هر زمان دیگر تقویت کردیم به طوری که قدرت دفاعی ما در زمینه دریایی، زیر دریایی، ناوچه، هوا، جنگنده، موشک، پدافند با هیچ دوره قبل قابل مقایسه نیست و با مقایسه موقعیت دفاعی نسبت به هشت سال قبل می‌بینیم قدرت ما چند برابر شده و توانستیم بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قویتر و تقویت کنیم.

* مردم عزیز ما بدانند در بودجه امسال، ما تلاش خواهیم کرد که به اقشاری که در فشار زندگی هستند و حال درآمد ثابت یا غیر ثابت دارند؛ کمک کنیم و افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۰، ۲۵ درصد است. معافیت های مالیاتی برای حقوق را از ۳ میلیون به ۴ میلیون رساندیم؛ حداقل دریافتی حقوق کارمندان را از دو میلیون و هشتصد به ۳ میلیون و پانصد رساندیم. 

* برای مبارزه با فقر مطلق و کاهش فقر مطلق ۱۶ هزار منبع مد نظر قرار دادیم و کمک های معیشتی به شصت میلیون نفر و یارانه های معمولی مانند سابق رداخت می شود و بیمه درمان رایگان برای ۳۰ میلیون نفر مد نظر قرار گرفت. در بخش سلامت در مجموع اعتبارات بخش سللامت را هم برای نیازمندی ها و هم کرونا به بیش از ۲ برابر رساندیم و استخدام ۵۳ هزار نفر نیروی جدید برای بهداشت و درمان مد نظر قرار گرفته شد.

* متاسفانه در اواخر سال ۹۸ دنیا با بحران جدیدی به نام کرونا مواجه شد که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و همه کشورها را از لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرد. ما هم به همان نسبت در سال ۹۹ دچار مشکل اقتصادی شدیم. ضمن اینکه مشکلاتی هم از لحاظ سیل و غیره هم داشتیم.

*{ با تشریح‌ آثار کرونا بر اقتصاد کشور}: صادرات و واردات ما به‌طور طبیعی در ماه‌های اولیه سال ۹۹ افت کرد، و در شرایطی قرار گرفتیم که صادرات غیرنفتی در هشت ماهه اول سال ۹۹، از لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد. 

* درآمد نفتی ما هم به همان نسبت در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به دلایلی که روشن است، کاهش پیدا کرد و فروش نفت ما را در صحنه بین‌المللی با دشواری‌های فراوانی مواجه کردند . البته ما مشکلی برای صادرات نفت نداشتیم، ولی مشتریان ما برای خرید نفت دچار مشکل شدند. 

* ما خوشحالیم که شرایط امروز هم به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند. امید مردم برای آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است و محاسبات جهان این است که فشار حداکثری راه به جایی نبرده است. آنها می‌خواستند اقتصاد ایران را فلج و شرایط زندگی را برای مردم ایران غیر قابل تحمل کنند، ولی ناموفق بودند.

* البته مردم ما در این سه سال سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را تحمل کردند اما بحمدالله دولت، مردم و قوای دیگر در کنار یکدیگر هم با جنگ اقتصادی و هم با کرونا مبارزه کردند که امیدواریم در هر دو زمینه موفقیت نهایی ملت بزرگ ایران به دست آورند.

* ما در ماه‌های اخیر شاهد یک حرکت مثبت در زمینه اقتصادی هستیم، مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته تولید و فروش فعالیت‌های اقتصادی ما با رشد ۵ و ۶ دهم در تولید و ۱۱.۵ درصد در فروش مثبت بوده است.

*{ با اشاره به رشد۶.۴ درصدی بخش صنعت و رشد ۸.۹ درصدی بخش تولید در هفت ماهه اول سال جاری}: علیرغم فشارها و اینکه در مسئله تامین دلار مشکلاتی داشتیم، تولید داخلی در زمینه های مختلف حرکت بسیار خوبی داشته است.

* رقم درآمد عمومی بودجه ۱۴۰۰ کل کشور را ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است و  این رقم  نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ما معتقدیم که با کمک یکدیگر می توان این رقم را تامین کرد. هم در بخش درآمدهایی که از قبیل مالیات، گمرکات، عوارض و امثال  و هم در زمینه نفت، اوراق و هم در زمینه فروش سهام که تقریباً درآمدهای اصلی بودجه را تشکیل می‌دهد. 

 *همه امکانات خود را بسیج کردیم و شرایط را هم برای افزایش فروش نفت سال آینده مساعد می‌دانیم،  البته افزایش فروش نفت که بیش از ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات را پیش‌بینی کردیم اما این به معنای آن نیست که اتکا بودجه را به نفت بیشتر کردیم.

*ما معتقدیم این دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات در بازار بین‌المللی و یا در بازار داخلی قابل فروش است و ما می‌توانیم اینها را بفروشیم.این به این معنا نیست که اتکای به نفت بودجه ما بیشتر شده است. اتکای ما به نفت به همان صورت سال‌های گذشته و سال جاری است.

* بنابراین سهم نفت در سال آینده هم به همان صورت سال‌های گذشته و سال جاری است.اما افزایش درآمد نفتی ما عمدتا در دو سرفصل مصرف خواهد شد.

*ممکن است برخی بگویند دولت بر مبنای خوشبینی نسبت به اینکه می‌تواند مسائل هسته‌ای و مشکلات خارجی را حل کند این را بیان می‌کند. در حالی که اینگونه نیست ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را یا در بازار بین‌المللی یا در بازار داخلی خواهیم فروخت بنابراین این بودجه، برای ما یک بودجه قطعی است اما بخشی از درآمدهای نفت صرف بودجه جاری نخواهد شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.