شناسایی عوامل ترور شهید فخری زاده توسط وزارت اطلاعات

علی ربیعی، در ارتباط تلفنی با برنامه «در انتهای الوند» شبکه دوم سیما در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت اطلاعات به سرنخی در مورد ترور شهید فخری زاده رسیده است، گفت: در این زمینه شورای عالی امنیت ملی قبلا اطلاع رسانی کرده است. وزارت اطلاعات با تلاش‌هایی که داشت، متوجه تحرکاتی شده بودند و روی منطقه هم تقریبا تسلط پیدا کرده بودند. وزارت اطلاعات کسانی که وسیله آورده بودند و از تکنولوژی‌هایی استفاده کرده‌ بودند، را شناسایی کرده است.

وی افزود: البته نظام اطلاعاتی ما خوشبختانه عقب نمانده بوده ، برای اینکه ما چند سالی است که هشدار می‌دادیم و ممکن بود اتفاقی هم نیفتد، حالا میان این هشدارها و واکنش سریع، و افرادی که باید این واکنش‌ها را انتقال دهند باعث تأخیر شده است و الان هم موضوع را دنبال می‌کنند و همه ابعاد آن بررسی می‌شود و زمانی که قطعی شود، واکنش متقابل طراحی خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در ارتباط با ترور شهید فخری‌زاده در دولت بحث کردیم تا دولت همان نکته‌ای که رهبری درباره دانش هسته‌ای گفتند را عملی کند. چرا که دانشمند ما را ترور کرده‌اند اما دانش هسته‌ای ما که ترور نشده است. در این زمینه یکی از برنامه‌های ما تقویت دانش پدافندی پژوهشی است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه با آیا دولت با مصوبه مجلس درباره پروتکل الحاقی موافق است، تصریح کرد: قانون‌گذاری حق مجلس است اما اساسا ما یک سری مسائل و تصمیم‌گیری‌هایی داریم که به چند نحو تاثیر دارند، مانند جنگ و صلح که رهبری تصمیم می‌گیرند. این چیزی نیست که قوایی بگوید من می‌خواهم درباره‌اش تصمیم بگیرم. هم این موارد و هم مواردی که با منافع ملی ما در آینده و زندگی روزمره مردم ارتباط دارد و چگونگی انتخاب و عدم انتخاب سناریوها در آن، به نظر می‌رسد فراقوه‌ای است.

سخنگوی دولت یادآور شد: در قانون اساسی نیز به همین منظور پیش بینی شده که این نوع تصمیمات مهم و تاثیرگذار در سیاست خارجی، اقتصاد کشور و حتی مسائل اجتماعی باید در چارچوب کلی شورای عالی امنیت ملی تنظیم شود و در نهایت به تصویب و تایید رهبری برسد. همانطور که برجام را از این مسیر رفتیم و هیات وزیران برای آن تصمیم نگرفتند.

ربیعی افزود: ما ۳ سال مقاومت کردیم و در برجام متعهد ماندیم. مردم سختی کشیدند. آن‌ها تصمیم داشتند با فشار اقتصادی مردم را به خیابان‌ها بکشانند و می‌گفتند سه ماه دیگر یا یک سال دیگر اینها می‌روند ولی ما سه سال تحمل کردیم و امروز می‌توانیم از دستاوردهای این سه سال مقاومت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در شرایط تغییرات بین‌المللی باید کنار هم باشیم و بتوانیم از دستاوردهای مقاومت مردم حفاظت کنیم، گفت: به هر حال عنوان طرح هم مقابله با تحریم است، اگر بنا به رفع تحریم است کارشناسان دولت، اعضای دیگر شورای امنیت ملی، مسئولان نیروهای مسلح و قوه قضاییه هستند و من اگر نکته‌ای را از سمت دولت عرض کردم بر این اساس بود که شورای عالی امنیت ملی جوابگوی بحث و بررسی تغییرات مهم و تاثیر آن در حوزه سیاسی، دفاعی و امنیتی و حتی اجتماعی است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت هایش  در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر محدودیت‌های کرونایی، اظهار کرد: قطعا تاثیر داشته الان شمار مبتلاها کم شده و بسیاری از شهرها از حالت قرمز خارج شدند؛ تهران هم به همین صورت. به هر حال وضعیت هنوز عادی نیست ،اما این طرح تاثیر داشته و باید آن را تداوم دهیم. یک مشکل این است که در مقابل این دستورالعمل‌ها عده‌ای خسته شده و عده‌ای هنوز به آن باور ندارند. برخی هم واقعاً مسئولیت‌پذیر نیستند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای اقشار آسیب‌دیده مثل اصنافی که طی روز با ممنوعیت‌ها همکاری می‌کنند چه حمایت‌هایی را در نظر گرفته است، اعلام کرد: ما برنامه‌ریزی کردیم که تقریبا ۹۵ هزار میلیارد تومان برای مخارج و تسهیلات مقابله با کرونا صرف شود که عمدتا ۲۲ هزار میلیارد تومان آن صرف وام یک میلیون تومانی اول شد و ۸ هزار میلیارد تومان آن صرف مشاغل آسیب‌دیده شد. وام دوم را هم ۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم و افراد با پیامک می‌توانند مراجعه کنند و وام بگیرند.

ربیعی افزود: ولی ما در کنار این هم شغل و هم شاغل را در نظر گرفتیم، بیمه بیکاری را افزایش دادیم و تقریبا ۳ هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری تزریق کردیم که احتمالا ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم برای آن نیاز داشته باشیم. همچنین تقریبا ۱۳ هزار میلیارد برای تجهیزات کادر درمانی هزینه داشتیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حال حاضر هم روی طرح حمایت معیشتی کار می‌کنیم و از خانوارها تقریبا تمام افراد معیشت‌بگیر را استخراج کردیم و حقوق‌بگیران ثابت را از آن‌ها جدا کرده‌ایم؛ چرا که هنوز اثر کرونا زندگیشان آسیب ندیده است اما کسانی هستند که شغل از دست داده‌اند و زندگی‌شان دچار آسیب‌دیدگی شده که این افراد حدود ۳۰ الی ۳۴ میلیون نفر هستند که در حال جمع‌بندی آن هستیم و هدف‌گذاری شده و در چهار مرحله قرار است از آن‌ها حمایت شود که شاید تلفیقی هم با طرح مجلس شود و تا الان نیز ۹۰ درصد این گروه هدف، مشخص شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.