پیشروی قیمت نفت به سمت ۵۰ دلار

بهای معاملات نفت در لندن پس از این که روز پنج شنبه در بالاترین حد ۹ ماه اخیر بسته شد، روز جمعه ۱.۸ درصد صعود کرد. این گروه افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت را در ژانویه آغاز می کند و وزیران برای تصمیم گیری درباره گام بعدی، دیدارهای ماهانه خواهند شد. توافق روز پنج شنبه وزیران اوپک پلاس با توجه به اختلاف شدیدی که میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود داشت، از شکست همبستگی این گروه جلوگیری کرد.

توافق اخیر پس از یک هفته مذاکره حاصل شد و رضایت اعضایی که نگران شکنندگی بازار مانده اند و همچنین کشورهایی که خواهان تولید بالاتر برای سود بردن از قیمتهای بالاتر بودند را فراهم کرد. بهای نفت در هفته های اخیر تحت تاثیر خوش بینی به ساخت واکسنهای کووید ۱۹ و کمک آنها به تقویت تقاضا برای سوخت روند افزایشی داشته است.

ویکتور شام، نایب رییس شرکت مشاوره انرژی آی اچ اس مارکیت اظهار کرد: بازار از تصمیم اوپک پلاس برای حرکت محتاطانه و تدریجی در افزایش تولید راضی است. با توجه به ابهاماتی که وجود دارد، تصمیم اخیر معقولانه به نظر می رسد.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و چهار سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۴۹ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۴ سنت معادل ۱.۸ درصد افزایش یافت وبه ۴۶ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید.

پیش از نشست روز پنج شنبه اوپک پلاس، ناظران بازار انتظار داشتند این گروه محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز را به مدت سه ماه دیگر تمدید کند اما الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز گذشته گفت: تنظیم محدودیت عرضه می تواند در هر جهتی باشد و تصمیم گیری بر مبنای تمامی عوامل مثبت و منفی انجام می گیرد.

طبق اظهارات تحلیلگران شرکت تی دی سکیوریتیز، این توافق همچنان باعث خواهد شد بازار در سه ماهه نخست سال آینده در کمبود عرضه بماند.

تحلیلگران گلدمن ساکس هم در یادداشتی نوشتند: احتمالا صعود قیمتهای نفت در سال ۲۰۲۱ با خروج اوپک پلاس از توافق کاهش تولید به شکل هماهنگ، روند ثابت و پایداری خواهد داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، احتمال توافق سیاستگذاران آمریکایی روی بسته کمک مالی جدید کرونایی برای تقویت اقتصاد آسیب دیده این کشور در آستانه عرضه واکسن بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.