هشدار آدهانوم نسبت توزیع نشدن به موقع واکسن کرونا در بین فقرا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "تدروس آدهانوم" مدیر سازمان جهانی بهداشت طی سخنانی در اجلاس مجازی همه گیری سازمان ملل با تاکید بر آنکه واکسن کرونا باید یک کالای عمومی باشد هشدار داد، همانطور که کشورهای ثروتمند در حال توزیع واکسن های کووید ۱۹ هستند، خطر آنکه فقرا در این میان لگد مال شوند، وجود دارد.

آدهانوم افزود: اجازه بدهید صریح بگویم، ما به راحتی نمی توانیم جهانی را بپذیریم که در آن فقیر و حاشیه نشین توسط ثروتمندان و قدرتمندان در لشکرکشی واکسن ها لگدمال شود.

وی افزود: این یک بحران جهانی است و راه حل ها باید به طور عادلانه به عنوان کالاهای عمومی جهانی توزیع شوند. نه به عنوان کالاهای خصوصی که نابرابری ها را گسترش می دهند و دلیل دیگری برای عقب ماندن برخی از افراد می شوند.

مدیر سازمان جهانی بهداشت با اشاره به آنکه جهان چالشهای دیگری نیز دارد، گفت: هیچ واکسنی برای فقر و گرسنگی وجود ندارد. هیچ واکسنی برای نابرابری وجود ندارد. هیچ واکسنی برای تغییر اقلیم وجود ندارد.

طیف گسترده‌ای از کشورها، از جمله روسیه، ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین در یک رقابت جهانی برای تولید واکسن های موثر ویروس کرونا  در تلاش هستند، ویروسی که تاکنون جان بیش از یک میلیون و ۵۱۳ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

شرکت مدرنای آمریکا نیز روز دوشنبه ۲۵آبان ماه اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.