آمادگی عراق برای گشودن دومین گذرگاه مرزی با عربستان

به گزارش پایگاه خبری بغدا الیوم، دولت عراق امروز، شنبه از آمادگی خود برای گشودن دومین گذرگاه مرزی با عربستان سعودی خبر داد.

طبق اعلام پایگاه بغداد الیوم، در سایه نگرانی برخی محافل داخلی عراق، دولت محلی استان «المثنی» در این کشور امروز (شنبه) از آمادگی این استان برای گشودن گذرگاه «الجمیمه» در مرز با عربستان دو هفته پس از گشوده شدن گذرگاه مرزی «عرعر» بین دو کشور خبر داد.

مدیریت پلیس استان المثنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «احمد منفی جوده» رئیس کمیسیون امنیتی و استاندار المثنی و سرتیپ «عبد الرضا کاطع» فرمانده پلیس این استان به همراه مدیران بخش‌های فرماندهی پلیس و دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و اطلاعاتی با حضور شهردار و فرمانده تیپ یازده فرماندهی نیرو‌های مرزبانی از گذرگاه الجمیمه بازدید کردند.

در این بیانیه آمده است: فرماندار المثنی گفت که وضعیت امنیتی در این استان با ثبات است و دولت محلی آماده گشودن این گذرگاه مرزی با عربستان است که باعث ایجاد هزاران فرصت شغلی برای اهالی این استان و طرح‌های توسعه و آبادانی زیادی خواهد شد.

بر اساس این بیانیه که در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، سرتیپ کاطع نیز گفت که فرماندهی پلیس آماده تامین امنیت نوار مرزی با عربستان است و نیرو‌های کافی جهت حفاظت لازم از همه تاسیسات مرزی و همه مناطق پیرامونی و جاده ارتباطی بین مرکز استان تا منطقه مرزی وجود خواهد داشت.

مسئولان عراقی و سعودی دو هفته پیش گذرگاه عرعر در مرز دو کشور را برای تردد مسافران و تبادل کالا گشودند.

گشوده شدن این گذرگاه و تلاش برای بازگشایی گذرگاه مرزی الجمیمه و نیز راه اندازی دوباره جاده ارتباطی استان نجف اشرف به مرز با عربستان درحالی است که محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در هفته‌های اخیر انتقاد‌های گسترده‌ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور مطرح کرده‌اند. این محافل درباره پیامد‌های امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه‌گذاری در عراق و باز شدن پای سعودی‌ها به این کشور با توجه به سابقه بد عربستان در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می‌دانند.

عراق در سال‌های پس از حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی، همواره قربانی عملیات تروریست‌های سعودی بوده که با ورود به عراق به کشتار مردم این کشور اقدام می‌کردند.

برخی کارشناسان امنیتی عراقی می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آن‌ها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آن‌ها به عراق بست. سعودی‌ها تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های اتباع این کشور عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.