جزییات واکسن کرونای ایرانی؛ چه کسانی می‌توانند داوطلب تزریق شوند؟

در حالی که خبرهای متفاوتی از کشورهای مختلف مبنی بر ساخت واکسن کرونا می‌آید، ساخت واکسن ایرانی کرونا هم در توسط سه پزشک وارد مرحله آزمایش‌های بالینی شده است و اگر نتایج آزمایشات آن خوب باشد تا چند ماه آینده در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و محقق اصلی پروژه ساخت واکسن از ویروس ضعیف شده در در گفت‌وگویی با خبرآنلاین نسبت به جزییات علمی این واکسن و نحوه ساخت آن توضیحاتی داد. 

بیشتر بخوانید:

واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده» در کدام مرحله است؟

محرز گفت: برای مرحله اول ۵۶ نفر در نظر گرفته می‌شود و در مرحله بعدی باید روی  حدود ۱۰۰ نفر کار شود. این مرحله آزمایش روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود و واکسن به کودکان و زنان باردار تزریق نمی‌شود. یعنی مقاومترین گروه سنی و آن‌هایی که به شکل بدون علامت ویروس را پخش می‌کنند، تست می‌شوند.

او افزود: برای داوطلب‌ها یک رضایتنامه درست شده است، هرکسی که داوطلب باشد به شرطی که کووید نگرفته باشد، انتخاب می‌شود. آن‌ها را تست می‌کنیم که کووید آن‌ها منفی باشد و سلامتشان به طور کامل بررسی می‌شود.

این پزشک توضیح داد: این افراد در یک هتل نگه‌داری می‌شوند که در مدت تزریق واکسن کووید نگیرند و باید تحت نظر باشند. یک بیمارستان سیار هم کنار هتل قرار می‌گیرد که پزشک با تمام تجهیزات در آن حضور داشته باشد و این واکسن در دو نوبت تزریق می‌شود. بعد از تزریق نوبت اول داوطلبان توسط من و همکارانم کنترل می‌شوند، به علاوه این که یک پزشک در بیمارستان سیار آماده است.

محرز عنوان کرد: معمولا در این شرایط به داوطلبان جایزه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود، اگر مشکلی برایشان پیش بیاید بیمه هستند و خدایی نکرده اگر مسئله حادتری پیش بیاید دیه داده می‌شود.

محقق پروژه ساخت واکسن کرونا توضیح داد: ممکن است این اتفاق رخ بدهد،الان درحال چیدن مقدمات هستیم و اگر بهمن شروع کنیم و سه مرحله آزمایش انسانی را اجرا کنیم و انشالله موثر باشد ساخت آن تا اردیبهشت یا خرداد زمان می‌برد. زمان رسیدن واکسن خارجی هم زودتر از تیرماه نخواهد بود. پس به نظر من با توجه به پولی که برای آن واکسن باید بدهند که تازه تیر به دست ما برسد این کار خیلی به درد نمی‌خورد. چون آن واکسن به این زودی که نمی‌آید و گفتند ارسال آن به ایران تا تیرماه طول می‌کشد.

او افزود: ببینید برای مثال درباره واکسن آنفلوآنزا که هرسال از فرانسه و هلند خریداری می‌کنیم، دو سال است که کمبود داریم و این‌ها با سختی تحویل داده می‌شوند. به همین دلیل ما باید خودکفا باشیم، ما باید واکسن‌هایمان را در ایران تولید کنیم، دانش این کار داریم و می‌توانیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.