آسیا تایمز: بایدن باید فورا با ایران وارد تعامل شود

به گزارش تارنمای خبری هنگ کنگی آسیا تایمز روز یکشنبه نوشت، بررسی ها حاکی است که افکار عمومی در داخل آمریکا موافق آن هستند که دولت آینده آن کشور بلافاصله با ایران وارد رایزنی و گفت و گو شود.  

آسیا تایمز یک گروه انتشاراتی رسانه ای خبری انگلیسی زبان مستقر در هنگ کنگ است که اصطلاحا آسیا تایمز آنلاین نامیده می شود آسیا تایمز همچنین دارای یک پایگاه اینترنتی به همین نام است.  

این رسانه تاکید کرده است: توافق نظر کلی در جامعه بین المللی وجود دارد مبنی بر اینکه اسراییل «محسن فخری زاده» دانشمند برجسته هسته ای ایران را ترور کرده است و ضرورتا بایدن باید با توجه به چنین تحولاتی در زودترین زمان ممکن با ایران تعامل داشته باشد.

آسیا تایمز تصریح کرد: درست است که فرد بسیار مهمی در ایران ترور شد اما ایران دارای فناوری هسته ای است و حذف یک مهره این برنامه را متوقف نمی کند لذا کشورهای اروپایی مانند فرانسه،  آلمان و انگلس باید زودتر یک نقشه راه برای بایدن و ایران آماده کنند تا بر اساس آن هر دو طرف زودتر در چارچوب توافق هسته ای با یکدیگر وارد رایزنی شوند.

گزارش می افزاید: اولین گام می تواند آغاز کمیسیون مشترک در وین در روز شانزدهم دسامبر(۲۶ آذر) باشد در آن تاریخ کشورهای عضو برجام شامل اروپایی ها، چین و روسیه باید برای گفت و گوی ایران و آمریکا درچارچوب برجام زمینه سازی انجام دهند و اینکه چطور می توانند این توافق را زنده نگهدارند.

این شبکه نوشته است: بر اساس این نقشه راه، کمیسیون مشترک باید از دولت بایدن بخواهد به محض برگزاری مراسم تحلیف اعلام کند که آمریکا به برجام ملحق خواهد شد و بعد از آن دو طرف باید شروع به برداشتن گام های متقابل کنند.

گزارش ادامه می دهد: در نقشه راه باید بر این موضوع تاکید شود که بایدن اعلام کند تمامی محدودیت ها برای همکاری هسته ای با ایران را که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعمال کرده است، لغو می کند تا کشورهای دیگر بتوانند در فناوری صلح آمیز هسته ای از جمله مدرن سازی نیروگاه آب سنگین اراک با ایران همکاری کنند این مساله یک تشویق بسیار بزرگ برای تهران به منظور اجرای تعهداتش خواهد بود.

آسیا تایمز نوشته است: کشورهای اروپایی در این نقشه راه باید تاکید کنند مذاکرات فنی لازم هم با ایران انجام می شود و سپس تحریم ها علیه این کشور از سوی رییس جمهوری بایدن لغو می شود و اروپا می تواند تدابیری برای حمایت از اقتصاد ایران اتخاذ کند.

این شبکه در گزارش خود آورده است که در مجموع نباید فراموش کرد که در موضوع ترور نیز بسیاری از کشورها در منطقه و جهان از جمله اروپا، چین و روسیه و کشورهای دوست و نزدیک به ایران این اقدام را محکوم کردند که باعث انزوای جدی اسراییل شده است.

دکتر محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که مقام معظم رهبری ایشان را دانشمند ممتاز و برجسته هسته ای و دفاعی ایران توصیف کردند، عصر جمعه هفتم آذرماه در بلوار شهید مصطفی خمینی شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند و در شرق تهران در جریان یک عملیات تروریستی و بدست عناصر جنایتکار رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.