جزییات تازه و مهم درباره واکسن کرونا و توزیع آن

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به تولید انواع واکسن کرونا در دنیا که به تدریج تاییدیه های سازمان های معتبر را اخذ می کنند و تلاش سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی ارزان کشورها به این واکسن، پاندمی کرونا تا یکسال آینده در دنیا مهار می شود.

مسعود مردانی روز دوشنبه افزود: خوشبختانه تلاش برای تولید واکسن معتبر کرونا در دنیا به نتایج خوبی رسیده و حدود دو سوم کشورهای دنیا از جمله ایران در کمیته واکسن سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس عضو هستند و مقرر شده که نیم میلیارد واکسن تایید شده کرونا در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بین کشورها توزیع شود.

وی ادامه داد: واکسن های تایید شده با قیمت های مختلفی تولید می شوند. قیمت برخی از این واکسن ها که در شرکتهای خصوصی تولید می شود گران است اما بر اساس سیاست سازمان بهداشت جهانی قرار است این واکسن برای کشورهای کم درآمد و فقیر به قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده توزیع شود و حتی سازمان بهداشت جهانی کشورهای ثروتمند را ملزم کرده که هزینه این واکسن را برای کشورهای فقیر بپردازند و در برخی کشورها به صورت رایگان توزیع و اهدا شود زیرا همه مردم دنیا حتی در کشورهای فقیر آفریقا حق دارند زنده بمانند.

تحریم ها نیز هیچ تاثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: این طور نیست که کشورهای تولید کننده واکسن فقط به فکر خود باشند، تحریم ها نیز هیچ تاثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت. البته ما کشور فقیری نیستیم و حتماً دولت جمهوری اسلامی به موقع واکسن مورد نیاز را برای گروهای پر خطر خریداری می کند تا بعد از آن تولید واکسن بومی در ایران نیز به نتیجه برسد.

مردانی افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی واکسن کرونا در گام اول در اختیار گروههای پر خطر شامل سالمندان، بیماران مزمن قلبی، ریوی، مبتلایان به دیابت، افراد دچار ضعف ایمنی مانند مبتلایان به سرطان و کادر بهداشت و درمان قرار می گیرد که در جمعیت ۸۰ میلیونی ایران حدود ۲۰ میلیون نفر است. قرار است حدود همین میزان واکسن از کشورهای معتبر و از طریق کوواکسن خریداری و توزیع شود و بعد از آن با تایید واکسن ایرانی بقیه مردم نیز واکسینه می شوند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا زمانی که واکسن معتبر وارد کشور شود و واکسن ایرانی تایید شود، مردم باید صبر داشته باشند و اصول بهداشتی، زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و قرنطینه را رعایت کنند تا حدود یکسال آینده با توزیع فراوان واکسن، پاندمی کرونا در دنیا و ایران مهار و کنترل شود.

وی افزود: اکنون دست کارخانه های تولید واکسن خیلی باز است. سازمان بهداشت جهانی کارخانه هایی که توان تولید واکسن داشته باشد را حمایت می کند و تا یکسال آینده آن قدر واکسن تولید می شود که روی دست کارخانه های تولید کننده می ماند. سازمان بهداشت جهانی هم خوش بین است و به احتمال زیاد تا یکسال آینده این بیماری مهلک کنترل و خیال همه راحت می شود.

قرار نیست هر واکسنی در ایران استفاده شود

مردانی گفت: این طور نیست که هر واکسنی در ایران وارد شود و مورد استفاده قرار گیرد. کمیته کشوری واکسن برای این است که دقت کند واکسن های معتبر و مورد تایید سازمانهای بین المللی در ایران مورد استفاده قرار گیرد و بطور قطع واکسنی در ایران استفاده می شود که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی یا FDA یا هر دوی آنها باشد.

وی درباره تولید واکسن کرونا در ایران نیز توضیح داد: قطعاً واکسنی در ایران استفاده می شود که کارآزمایی بالینی موفق داشته و عارضه ای نداشته باشد و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. تولید واکسن بومی نیز با همکاری شرکت های کشورهای پیشرفته در ایران انجام می شود، فقط هم چین و روسیه نیست. کشورهای اروپایی هم هیچ لجاجتی ندارند که در انتقال تکنولوژی و دانش تولید واکسن به ایران مشکل ایجاد کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.