گزارش الاخبار از تلاش عربستان و آمریکا برای ایجاد ائتلاف علیه ایران

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، در موازات میانجیگری کویت و فشارهای آمریکا برای پایان دادن به بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر، عربستان سعودی یک رویکرد عادی در این راستا درپیش گرفته است و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی گفته است که ریاض و همپیمان آن واشنگتن این اقدام را مبارک می دانند زیرا اگر کشورهای عربی خلیج فارس متحد شوند و اسرائیل نیز به آن ها بپیوندد جبهه ای یکپارچه در مقابله با ایران تشکیل خواهد شد و این جبهه سدی محکم در برابر هرگامی است که در مخالفت با فشارحداکثری علیه ایران باشد. علاوه بر این عربستان در مطالبات خود جسورتر و شفاف تر شده است زیرا مطالبات آن ها تقریبا با مطالبات جدید آلمان تطابق دارد که می گویند " هیچ توافقی در رابطه با برنامه هسته ای ایران که برنامه موشکی را شامل نشود انجام نخواهد شد.''

در این گزارش آمده است که امارات و مصر فعلا در رابطه با تحولات اخیر و آشتی سکوت در پیش گرفتهاند و علیرغم اینکه عربستان می گوید موضع هم پیمانانش نیز همین است اما به نظر می رسد که ریاض به تنهایی برای حل اختلافات با قطر تلاش می کند. بنابراین عربستان به دنبال حل اختلافات میان کشورهای عربی است زیرا از یک جهت دولت آمریکا به آن ها فشار آورده است و از سوی دیگر به دنبال یکپارچه کردن کشورهای عربی حوزه خلیجفارس برای تعامل با سیاست های دولت جدید آمریکا به ویژه در رابطه با ایران است. بر این اساس فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که اگر دولت آمریکا می خواهد به برجام بازگردد باید به طور کامل به با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشورت کند و ریاض همانند برلین خواستار نمونه گسترده تری برای برجام است که موشک های بالستیک را نیز شامل شود.

در گزارش الاخبار آمده است: این درحالی است که به نظر می رسد امارات به دنبال حل اختلافات نیست و می خواهد خودش را از توافق مستثنی کند به ویژه اینکه رسانه های آن کشور هنوز هم مواضع ضدقطری خود را کاهش نداده است و یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن نیز اخیرا تاکید کرده است که حل بحران باقطر در مرحله کنونی بعید است زیرا این مساله جزو اولویت های هیچ کس نیست. اما وزیر خارجه سعودی در گفت وگو با فرانس پرس تاکید کرده است که موضع کشورهای هم پیمان ریاض در رابطه با بحران قطر یکی است و این بحران به زودی حل خواهد شد. در موازات این اظهارت یک منبع دیپلماتیک در گفت وگو با روزنامه الرای کویت تاکید کرده است که نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که قرار است ماه جاری در بحرین برگزار شود شاهد "آشتی خلیجی" خواهد بود.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به سفرهای برخی مقامات آمریکایی به منطقه و دیدار با مقامات سعودی آمده است که واشنگتن نیز به دنبال حل بحران قطر با کشورهای حاشیه خلیجفارس است زیرا این بحران مانع تشکیل جبهه یکپارچه علیه ایران می شود. از سوی دیگر محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر نیز در کنفرانس گفتوگوی مدیترانه ای تاکید کرد که پیشرفتهایی در این زمینه محقق شده و وحدت کشورهای عرب حاشیه خلیجفارس برای امنیت منطقه بسیار مهم است و این بحران که لزومی بر وجود آن نیست باید بر اساس احترام متقابل پایان یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.