رئیس پیشین سیا: ترور قاسم سلیمانی اقدامی مستبدانه و بدون پایه و اساس بین‌المللی بود

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،  جان برنان رئیس پیشین سازمان سیا در دولت باراک اوباما در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت که در طول مدت خدمتش در این نهاد آمریکایی، سردار شهید قاسم سلیمانی برای او یک  «کینه‌جویی» شخصی تلقی می‌شد. 

 برنان ترور این سردار ارشد ایرانی را که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی یکی حمله پهپادی در ژانویه سال گذشته در عراق انجام شد محکوم کرده و گفت: ترور  «یک مقام رسمی ارشد ایرانی یک اقدام مستبدانه و خطرناک بوده که هیچ گونه پایه و اساس بین‌المللی و قانونی نداشته است و بدون این که در خلال جنگی با ایران باشد و بدون تصمیم شورای امنیت انجام شده است»

وی با مطرح کردن ادعاهایی علیه سردار شهید سلیمانی درباره عدم حمایتش از این اقدام گفت که من پیش از این گفته ام و به خاطرش از من انتقاد هم شده است که هرگز از حمله پهپادی علیه سلیمانی حمایت نکردم و افزود که با این مخالف نیستم که دست او به خون آلوده بود و سلیمانی را مسئول حمایت از گروه های تروریستی و همچنین اقداماتی که انجام می دادند، خواند. 

این مقام پیشین آمریکایی سلیمانی را بازیگری خطرناک خواند، اما در عین حال گفت: کشتن یک مقام ارشد کشوری خارجی برای آمریکا هم ردیف پایبندی به تعهداتش به نظام بین المللی نیست. 

او از این موضوع که ترور سردار شهید سلیمانی از سوی  « هر دو جناح سیاسی»  بدون توجه به این که دولت ترامپ اساسا استانداردها و هنجارهای جهانی را با این اقدام نقض کرده است،  مورد تشویق و تایید قرار گرفت،  ابراز تاسف کرد. 

برنان درباره نقش رژیم صهیونیستی در این میان گفت که  «شگفت زده نخواهم شد» اگر بفهمم اسرائیل  «موجب ترغیب به انجام دادن این اقدام شده یا کمکی به آن کرده است». 

این گفت و گوی برنان با هاآرتص مدت کوتاهی پیش از اقدام تروریستی علیه شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی که موجب به شهادت رسیدن او شد، انجام شده است. 

او در ساعات اولیه پس از ترور شهید فخری زاده در صفحه توییترش از این ترور انتقاد کرده و آن را  «اقدامی مجرمانه و به شدت غیرمعقول» توصیف کرد که ثبات منطقه را به خطر می اندازد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.