پیش بینی بورس امروز 18 آذر؛

زنگ خطر در بورس به صدا درآمد

کدخبر: ۳۷۷۷۰۰
در روز دوشنبه هرچند شاهد تداوم مازاد تقاضا در بورس بودیم، اما کاهش 58 درصدی ارزش صف‌های خرید و افزایش 302 درصدی ارزش صف‌های فروش زنگ خطر را برای سهام‌داران به صدا در آورد.
 زنگ خطر در بورس به صدا درآمد

به گزارش اقتصادنیوز، علامت‌ها و نشانه‌های مثبت و منفی بازار دوشنبه می‌تواند به پیش بینی روند بورس در روز سه‌شنبه کمک کند. در معاملات روز ‌دوشنبه شاخص کل افت 10 هزار واحدی داشت. اما شاخص کل هم‌وزن با افزایش اندک 789 واحدی به رقم 442 هزار و 871 واحد رسید. 251 نماد بازار سهام معادل 52 درصد کاهش قیمت داشتند و قیمت سهام 44 درصد نمادها افزایش یافت.

بیشترین افزایش قیمت؛ بهنوش در صدر جدول

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس دوشنبه به شرکت بهنوش ایران (با نماد معاملاتی غبهنوش) تعلق داشت. پس از بهنوش، شرکت مهندسی نصیر ماشین (با نماد معاملاتی خنصیر) بیشترین رشد قیمت را داشت.


خریدسهم‌های بزرگ بورس منطقی‌تر است یا سهم‌های کوچک‌ /در «اکو ایران» ببینید


 

شرکت مگسال (با نماد زمگسا) نیز در رتبه‌ بعدی بیشترین افزایش قیمت معاملات بورس تهران قرار گرفت. در معاملات فرابورس نیز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی803، تملی702، تملی805 و سهام شرکت‌های قاسم ایران (با نماد قاسم)، قند چهارمحال (قچار)، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین رشد قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت؛ افت قیمت تسه

شرکت قند اصفهان (با نماد معاملاتی قصفها) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از نماد قصفها، بیمه سینا (آسیا) و نوش مازندران (غنوش) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه9805، تسه9807، تسه9711 و تسه9712 بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

بسیاری از معامله‌گران برای تصمیم در مورد خرید و فروش سهام به صف‌های بازار توجه می‌کنند. هرچند که صف‌های بازار معیار کافی برای پیش بینی تغییرات قیمت سهم‌ها در روز بعد نیست، اما معمولا نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند.

صف های بورس

بیشترین تقاضاها؛ تداوم صف خرید چخزر

در پایان معاملات روز دوشنبه، 85 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید 977 میلیارد تومان بود. دیروز برای نهمین روز کاری متوالی ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود ولی مازاد تقاضای بازار 80 درصد کاهش یافت و به رقم 434 میلیارد رسید.

در پایان معاملات امروز، همانند دو روز گذشته بیشترین ارزش صف خرید به شرکت صنایع چوب کاسپین خزر (با نماد معاملاتی چخزر) اختصاص داشت. پس از چخزر، کگهر (سنگ آهن گهرزمین) و غپینو (پارس مینو)، بیشترین صف خرید را داشتند. 

برترین تقاضاها؛ تقاضای 55 میلیاردی پارس مینو

 در بورس، شرکت‌های پارس مینو (غپینو)، سرمایه‌گذاری توکا فولاد (وتوکا) و لیزینگ پارسیان (ولپارس) برترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) برترین تقاضا را داشت. پس از چخزر، برترین تقاضا به نمادهای کگهر (سنگ آهن گهر زمین) و کوثر (بیمه کوثر) اختصاص داشت.

بیشترین عرضه‌ها؛ صف فروش سنگین انرژی1

در پایان معاملات دوشنبه، 129 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 543 میلیارد تومان بود. نماد انرژی1(نهادهای مالی بورس انرژی) نیز بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد. پس از انرژی1، پدرخش (شرکت درخشان ایران) و دی (بانک دی) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

برترین عرضه‌ها؛ عرضه 54 میلیاردی انرژی1

در بورس برترین عرضه به انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت. پس از انرژی1، پدرخش (شرکت درخشان ایران) و خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) برترین عرضه‌های بورس را داشتند و در فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد 58، اراد 55 برترین عرضه را داشتند. بانک دی (دی) نیز در رتبه‌ بعدی برترین عرضه قرار داشت.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس در روز دوشنبه کاهش یافت و شاخص کل هم‌وزن رشد کرد تا بورس دو روی مثبت و منفی داشت.

 روی مثبت

با این که 52 درصد نمادهای بازار با افت قیمت مواجه بودند، شاخص کل هم‌وزن رشد کرد. رشد اندک شاخص هم‌وزن خبری مثبت و امیدوار کننده برای سهام‌داران و فعالان بازار است. برخی تحلیل‌گران با تکیه بر رشد شاخص هم‌وزن، می‌گویند افت شاخص کل در روز دوشنبه اصلاح و تعدیل قیمت‌ها است و به معنی متوقف شدن روند صعودی بورس نیست.

هرچند ارزش صف‌های خرید 58 درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش 302 درصد افزایش پیدا کرد. با این حال همچنان شاهد مازاد تقاضا در بازار هستیم. حفظ مازاد تقاضا اتفاق مثبت بازار دوشنبه است.

همچنین در معاملات دوشنبه، ارزش معاملات بورس رشد چشمگیری داشت و ارزش معاملات خرد رکورد نیمه دوم سال را شکست. ارزش معاملات کل بازار سهام 19 درصد افزایش یافت و به رقم 27 هزار و 321 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز 19 درصد رشد کرد و بر قله 24 هزار و 340 میلیارد تومانی ایستاد.

روی منفی

هرچند شاهد تداوم مازاد تقاضا در بورس بودیم، اما کاهش ارزش صف‌های خرید و افزایش ارزش صف‌های فروش زنگ خطر را برای سهام‌داران به صدا در آورد. اگر این روند در معاملات امروز هم ادامه یابد می‌تواند موجب نزول شاخص‌های بازار شود.

صف های بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید