برای انتخابات ۱۴۰۰ یک مینی‌بوس نامزد اصولگرا داریم

عزت‌الله ضرغامی که یکی از نامزدهای در مظان انتخابات ۱۴۰۰ است، با انتقاد از لشکر نامزدهای ۱۴۰۰ در ویژه‌برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو در پاسخ به سؤالی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، نحوه فعالیت شورای ائتلاف در این انتخابات و همچنین صف‌بندی احتمالی کاندیداها، گفت: درباره جبهه انقلاب و دوستان اصولگرا که من این نام را اصلا قبول ندارم و معتقدم که پوست خربزه زیر پای بچه‌های انقلاب است، ما الان یک مینی‌بوس نامزد داریم و تعداد نامزدها زیاد است.


از آن سو حزب مؤتلفه، جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه روحانیت هم گفته‌اند که می‌خواهند وارد گود انتخابات شوند و دیگر دنباله‌رو نخواهند بود. مؤتلفه که سال‌هاست در آرزوی این است که نامزد حزبی‌اش رئیس‌جمهور شود، این بار هم گفته بود نامزد معرفی می‌کنیم؛ با‌این‌حال اسدالله بادامچیان در اعلام مواضع هفتگی این حزب، با اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: حزب مؤتلفه اسلامی برای انتخابات سال آینده اعتقاد به وحدت همه نیروهای ارزش‌گرا دارد؛ زیرا شرایط جهانی، بحران همه‌جانبه آمریکا و کشورهای سه‌گانه اروپایی، مشکلات اقتصادی و سیاسی منطقه، مشکلات کرونایی، گام دوم انقلاب اسلامی و ضرورت حل مشکلات مردم ایجاب می‌کند که همه نیروها با هم در وحدت و همراهی و یاری‌دهی به یکدیگر قرار گیرند. جامعه روحانیت می‌تواند محور این وحدت برای همگان باشد؛ بنابراین هر اقدامی تحت هر عنوانی در راستای تضعیف این وحدت آسیب‌زاست و موجب تجری دشمنان اسلام و جریانات مسئله‌دار خواهد شد و از همگان دعوت می‌کنیم در محور وحدت و تجمع همه نیروها اقدام کنند. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی این حزب، به‌تازگی گفته بود که ما در حزب هیچ بحثی راجع به مصداق نکرده‌ایم. البته تأکید ما بر این است که مزایای نامزد حزبی را برای جامعه تبیین کنیم و از این فرصت انتخابات استفاده کنیم تا حزب بتواند برنامه‌های خود را برای ارائه به کشور از زبان یکی از نامزدها ارائه بدهد؛ اما در مجموع هنوز به هیچ مصداقی نرسیده‌ایم.


جامعه روحانیت هم که سال‌هاست در حاشیه جریان اصولگرایی قرار دارد و سهمش در ائتلاف‌ها از یک حق رأی فراتر نمی‌رود، این‌بار گفته که نمی‌خواهد دنباله‌رو جریان‌های دیگر شود و می‌خواهد به روزهای اوجش در دهه ۶۰ و ۷۰ باز‌گردد که فصل‌الخطاب همه انتخابات بود و فهرست‌ها ذیل نام این تشکل و با رأی و نظر قطعی آن منتشر می‌شد. از سویی دیگر جبهه پیروان خط امام و رهبری هم با ۱۷ تشکل اصولگرا که از قدیمی‌ترین جبهه‌های اصولگرایی است، گفته بود فعالیت‌هایش را در استان‌ها آغاز کرده و می‌خواهد در انتخابات حضور فعال داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که این جبهه به همراهی مؤتلفه مشکلی برای رفتن زیر لوای جامعه روحانیت نداشته باشند و بعید نیست که از دل این تجمیع یک نامزد واحد بیرون بیاید.

سجادی، سخنگوی این جبهه، به‌تازگی گفته در جلسه‌ای که جامعه روحانیت مبارز به‌تازگی برگزار کرده، از احزاب خواسته شده تا نامزد‌های مدنظر خود را انتخاب کنند تا ساختاری برای ورود به انتخابات شکل گرفته و استفاده شود. ما در جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه اسلامی کارمندان هم این کار را انجام می‌دهیم. در واقع جامعه روحانیت خواسته پیش از فعال‌شدن جبهه‌های ائتلافی نوظهور که در سال‌های اخیر سکان وحدت را به دست گرفته بودند، فعال شود تا آنها را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهد.


اما مشکل آنجاست که جریان‌های نوپا مانند رهپویان، جبهه پایداری، ایثارگران و جبهه‌های نوظهوری مانند جمنا یا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با محوریت چهره‌هایی مانند حدادعادل، زاکانی و... تمایلی به رفتن زیر چتر سنتی‌ها نداشته باشند. هنوز خبر رسمی که این جریان‌ها به دنبال چه هستند، نیست؛ تا جایی که با تصویب شورای سیاسی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی دو کمیته مستقل انتخاباتی با محوریت انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر فعالیت خود را آغاز کرده است.

در شورای سیاسی جمعیت رهپویان به اتفاق آرا بر لزوم فعال‌شدن در انتخابات شورای شهر به صورت ویژه تأکید شده است. این حزب به مصادیق هم ورود کرده و آن‌طور که رسانه‌ای کرده‌اند، درباره معیارهای کاندیدای اصلح و همچنین گفتمان مطلوب برای انتخابات ۱۴۰۰ قرار شده جلسات هم‌اندیشی با حضور کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای به صورت فوری در دستور کار کمیته انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر جمعیت رهپویان قرار گیرد؛ فراتر از احزاب و جریان‌های داخلی اصولگرا که به دنبال فعالیت مستقل یا محوری هستند.

همان‌طور که ضرغامی گفته است مینی‌بوسی از چهره‌های سیاسی اصولگرا هم برای ۱۴۰۰ صف بسته‌اند؛ از محمد دهقان که رسما و علنی اعلام حضور کرده تا قالیباف که در حال چینش کابینه پشت پرده است، تا ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی و سعید محمد و حتی خود ضرغامی... .

از سوی دیگر برخی چهره‌های اصولگرایی که این روزها چندان مقبول جریان اصلی اصولگرایی نیستند؛ مانند لاریجانی هم براساس برخی شنیده‌ها عزم ۱۴۰۰ کرده‌اند. نقوی‌حسینی به‌تازگی گفته بود که عزم لاریجانی جدی است و حتی استجازه هم کرده است. در صورت آمدن لاریجانی کار برای اصولگرایان از اکنون هم سخت‌تر می‌شود. بعید نیست که بخشی از احزاب اصلاح‌طلب و جریان اعتدالی همچنین اصولگرایان معتدل و میانه‌رو به سمت علی لاریجانی شیفت کنند و در غیاب بدنه رأی اصلی اصلاح‌طلبی، بخشی از بدنه رأی اصلی اصولگرایان را هم با خود همراه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.