هشدار مینو محرز درباره خطر اوج گیری دوباره کرونا

دکتر مینو محرز  با بیان اینکه در همه جای دنیا ثابت شده که عملکرد مردم در کنترل بیماری کووید-۱۹ بسیار مهم است، گفت: در حال حاضر که مردم به خوبی رعایت و همراهی کرده‌اند، شرایط بیماری کمی بهتر شده است، اما اگر رعایتها مجددا کاهش یابد و تجمعات برگزار شود، با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم، بیماری مجددا اوج می‌گیرد و در زمستان هم با سایر ویروس‌ها همراه شده و وضعیت دوباره وحشتناک می‌شود.

خطر اوج گیری دوباره کرونا در زمستان

وی با بیان اینکه در صورتیکه مردم رعایت نکنند و بر همین اساس یک پیک زمستانه داشته باشیم، اوضاع بدتر می‌شود، گفت: بنابراین عملکرد مردم بعد از این بسیار مهم است. این تجربه‌ای است که در اردیبهشت ماه هم داشتیم. عملکرد مردم می‌تواند نشان دهد که آیا می‌خواهند کووید-۱۹ کنترل شده باشد و یا می‌خواهند بیماری مجددا اوج بگیرد. اگر می‌خواهند بیماری کنترل شود، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و اقداماتی را که بارها و بارها تاکید کرده‌ایم انجام دهند؛ یعنی ماسک بزنند، فاصله فیزیکی را رعایت کنند، تجمع نکنند، دست‌شان را مرتب بشویند و تا حد امکان از خانه بیرون نیایند.

محرز تاکید کرد: به محض اینکه مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بیخیال شوند و به حالت قبل بازگردند، دوباره بیماری اوج خواهد گرفت.

کاهش موارد بستری کرونا در بیمارستان ها

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری در بیمارستان‌ها بسیار کاهش یافته است، گفت: البته هنوز به شرایط پایدار نرسیده‌ایم. اگر مردم رعایت نکنند ممکن است در زمستان یک پیک مجدد از بیماری داشته باشیم. در عین حال ثابت شده که بیشتر دورهمی‌ها باعث افزایش کرونا در خانواده شده است. با توجه به اینکه قدرت سرایت ویروس در جهشی که داشت، بیشتر شده بود، کافی است یک نفر در خانواده مبتلا شود تا سایر افراد هم مبتلا شوند. بنابراین دورهمی‌ها نباید برگزار شود. اگر ۹۷ درصد مردم در یک جامعه درست ماسک بزنند، تجمعات و دورهمی‌ها هم کنترل شود و برگزار نشود، می‌توان بیماری را کنترل کرد و دیگر هم نیازی به تعطیلی مشاغل و ... نخواهد بود.

محرز با تاکید بر عدم برگزاری دورهمی در شب یلدا نیز اظهار کرد: در عید نوروز هم مردم به دیدن بزرگترها نرفتند و هر کس در خانه خودش ماند. در شب یلدا هم همین روند را پیش بگیرند تا سلامت بمانند. ثابت شده که بدترین موضوع برای کرونا دورهمی است. گرفتاری با همین دروهمی ها شروع می‌شود و بیماری به سرعت شیوع و توسعه پیدا می‌کند. فعلا مهمانی‌های خانوادگی، عروسی و عزا و... را کنار بگذاریم. در حال حاضر رعایت‌ها بیشتر شده و بیماری کمتر شده است، اما اگر مراقبت نکنیم دوباره روز از نو و روزی از نو.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.