راه‌کارهایی برای غلبه بر استرس ناشی از شیوع کرونا

بروز اضطراب و حاکم شدن استرس بر روان افراد، نه تنها به واسطه ابتلا بلکه براثر شنیدن اخبار و تکثر داده‌های خبری، بر بسیاری از افراد مستولی می‌شود و بسته به ویژگی‌های فردی، علاوه بر داشتن نمود رفتاری در فرد منجر به عوارض جسمی و روانی مختلفی خواهد شد.

امروز عوارض روانی ناشی از رخدادهایی نظیر شیوع یک بیماری، به واسطه تکثر وسایل ارتباط جمعی و تعدد راه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی از یکسو و پائین بودن سطح سواد رسانه‌ای نزد مخاطبان از سویی دیگر، منجر به بروز یا تشدید نشانه‌های اضطراب و استرس در بسیاری از افراد شده است.

صاحبنظران و کارشناسان تاکید دارند که استرس ناشی از شرایط شیوع بیماری‌های واگیر، نمودهای مختلفی در افراد دارد و حتی ممکن است منجر به واکنش‌های جسمی شدیدی نظیر از دست دادن کنترل عملکردهای بدن، بروز رفتارهای مخاطره آمیز و آنفارکتوس (سکته) قلبی و مغزی و ... شود.

به همین دلیل یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن پرداخت و با کمک کارشناسان صاحبنظر، آگاهی جمعی را نسبت به آن افزایش داد، راه‌های مختلف کنترل اضطراب و استرس، به عنوان اولین پله در بروز اختلالات روانی، است.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص به ایسنا گفت: بروز استرس در هر فردی یک واکنش طبیعی است و معمولا بین افراد در معرض خطر و نزدیکان آنها بیشتر دیده می شود.

دکتر «لعیا احمدزاده»، اضافه کرد: در زمان بروز همه گیری یک بیماری عفونی، علاوه بر عطف توجه به سلامت جسمی افراد، باید به سلامت روانی نیز با حساسیت و دقت توجه کرد و به کسب اطلاعات و آگاهی‌های علمی و دقیق و موثق پرداخت.

سه گام مهم در پیشگیری از استرس

این مقام مسئول در علوم پزشکی شیراز گفت: کسب اخبار روزانه در شرایط شیوع یک بیماری یا وقوع یک رویداد تاثیرگذار جهانی، امری طبیعی محسوب می‌شود، اما باید به نحوی عمل کنیم که دنبال کردن اخبار، از مسیری درست باشد و تاثیری بر روند زندگی روزمره ما برجای نگذارد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: نخستین گام این‌ست که اگر خود یا نزدیکانمان در مواجهه زیاد با بیماری هستیم و به شکل طبیعی، اخبار را پیگیری و رصد می‌کنیم، به یاد داشته باشیم که دنبال کردن اخبار ما را از مسیر عادی زندگی دور نکند؛ لذا تاکید براینست که زمان خواندن ودیدن و شنیدن اخبار را محدود کنیم.

این کارشناس مسائل بهداشتی دومین گام را توجه و دقت به موثق بودن خبر و امن بودن مسیر تهیه اطلاعات و اخبار دانست و گفت: نباید به حرف‌ها، نوشته‌ها و اطلاعاتی که منبع آنها مشخص نبوده یا مسیر انتقال و انتشار آنها امن و صحیح نیست، اعتماد کرد.

مدیر گروه روانپزشکی علوم پزشکی شیراز تاکید کرد سومین گام مهم، به کارگیری و استفاده از روش‌های علمی برای کاهش استرس و مدیریت اضطراب است.

سلامت جسم و روان را توامان دنبال کنیم

احمدزاده با بیان اینکه به دلیل اهمیت سلامت جسم، روح و روان، لازم است علائم استرس را بشناسیم و به یاد بیاوریم که چگونه تجربیات موفق می‌تواند به حل مشکلات کنونی ما کمک کند، گفت: باید با کمک این تجارب و دانشی که کسب کرده‌ایم، احساسات و هیجانات خود را در زمان مواجهه وقایع ناخواسته کنترل و مدیریت کنیم.

این کارشناس مسائل روانپزشکی ادامه داد: اطلاعاتی را جمع آوری کنیم که با کمک آنها به درستی بتوان احتمال خطر را حدس زد و احتیاطات لازم را معمول داشت؛ در این مسیر منابع کسب اطلاعات بسیار مهم است.

راهکارهای غلبه بر استرس

احمدزاده در بیان راهکارهای غلبه بر استرس، گفت: باید به این نکته توجه داشت که احساس استرس، افسردگی، احساس گناه یا عصبانیت برای همه افراد بعد از همه‌گیری بیماری‌ها یک اتفاق طبیعی است، بنابراین انجام اقداماتی برای غلبه بر این شرایط اهمیت دارد.

او گفت: در زمان مواجهه با چنین شرایطی، نفس‌های عمیق بکشیم، حرکات کششی انجام بدهیم، دست و صورت را بشوییم و تا حد امکان در برنامه های سرگرم کننده مجازی شرکت کنیم. از طرفی سعی کنیم بین اتفاقات استرس زا وقفه بیندازیم، یعنی بعد از یک کار و فعالیت سخت و دشوار کمی شادی کنیم.

احمدزاده اضافه کرد: از هر فرصتی برای رسیدن به آرامش استفاده کنیم. به عنوان مثال به آرامی غذا میل کرده و غذاهای سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانیم، خواب، ورزش و فعالیت جسمی مناسب داشته باشیم و با دوستان و آشنایان به کمک ایمیل یا تلفن یا فضای مجازی در تماس باشیم، مطالعه کنیم و به موسیقی گوش کنیم.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: باید از کشیدن سیگار و قلیان و مصرف مواد مخدر و داروهای محرک و مشروبات الکلی، به شدت پرهیز کرد.

او با طرح این توصیه که تا حد امکان از شنیدن و دیدن و خواندن اخبار نگران کننده و آسیب رسان منتشر شده در فضای مجازی،  پرهیز کرده و دنبال کردن این اخبار را محدود کنیم، گفت: در دیدار و گفت و گوها سعی کنیم در مورد چیزهایی غیر از بیماری صحبت کنیم و در زمان تنهایی به یاد بیاوریم که موارد مهم و مثبت زیادی در زندگی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم به اشتراک گذاشتن دانش مفید و خاطرات و حالات خوب، خاطرنشان کرد: مهمتر از همه توصیه‌ها، توکل بیشتر به خدای بزرگ، عبادت و دعا و کمک به دیگران است؛ این افعال، حال ما را خوب می‌کند و به قلبمان اطمینان می‌بخشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.