درخواست دیدبان حقوق بشر برای توقف فروش سلاح به مصر

سازمان دید‌بان حقوق بشر، دیروز (دوشنبه - ۷ دسامبر)، همزمان با حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در فرانسه، خواستار توقف فروش سلاح به قاهره شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، کنت روث، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر طی بیانیه‌ای در واکنش به سفر السیسی به فرانسه که از روز یک‌شنبه آغاز شد، اعلام کرد: السیسی ماهرانه برای حمایت از منافع اروپایی‌ها نقش بازی کرد و خود را این‌چنین نشان داد که دژی مقابل تروریسم و مهاجرت غیرقانونی و دوست اسرائیل و خریدار پایدار سلاح است. دولت‌های اروپایی آن معامله شنیع را به ضرر حقوق و آزادی‌های مردم مصر قبول کردند و همین مسئله سیسی را به ساکت کردن صداهای مخالفان باقیمانده در این کشور تشویق کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت‌های اروپایی نیز آن معامله شنیع را به ضرر حقوق و آزادی‌های مردم مصر قبول کردند و همین مسئله السیسی را به ساکت کردن صداهای مخالفان مستقل بای‌مانده در این کشور تشویق کرد.

وی درباره مخالفت مصر با دخالت‌های خارجی در امور این کشور نیز گفت که موضع مصر بیانگر آن است که می‌خواهد زمان را به عقب بازگرداند، به زمانی که دولت‌ها همچنان حقوق بشر را یک مسأله داخلی می‌دانستند. اکنون زمان آن فرا رسیده که روش جدیدی در پیش بگیریم. باید فروش سلاح به مصر متوقف شود و کمک‌ها به دست نهادهایی برسد که به صورت مستقیم به مردم مصر خدمت‌ می‌کنند.

روث در پایان خواستار افزایش اقدامات بین‌المللی برای مقابله با نقض حقوق بشر در مصر و تحریم مسئولان ارشد این کشور که به سرکوب می‌پردازند شد.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر، فرانسه بر ایالات متحده آمریکا در فروش اسلحه به مصر پیشی گرفته و به نوشته روزنامه «لوموند فرانسه»، پاریس تنها در سال ۲۰۱۷، سلاح‌هایی به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو به قاهره فروخته است.

ماکرون نیز دیروز در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور مصر گفت که فروش اسلحه به مصر مشروط به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور نخواهد بود.

السیسی نیز در واکنش انتقادات حقوقی متعدد علیه خود، با اشاره به اهمیت سازمان‌های جامعه مدنی گفت که این مسأله را که گفته می‌شود او جزو رهبران مستبد و خشن است، صحت ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.