دفاع ضرغامی از عملکرد صداوسیما در حوادث پس از انتخابات 88
 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دولت جوان و کارآمد این نیست که حتما رئیس آن 30 ساله باشد، گفت: دولت فعلی از بعد از تاریخ مشروطه پیرترین دولتی است که داشتیم.

عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه 16 آذر بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی درباره ویژگی‌های دولت جوان حزب اللهی گفت: ما پس از مشاوره و بررسی به 3 صفحه ویژگی دولت جوان حزب اللهی دست پیدا کردیم، که به برخی از آنها اشاره می کنم.

وی ادامه داد: اولین نکته اینکه دولت جوان دو ویژگی دارد، اولا نشاط و انگیزه دارد و دوم اینکه توان اجرایی دارد. ما دنبال بحث احساسی نیستیم و با استدلال صحبت می کنیم. یک فرد وقتی پا به سن می گذارد، به طور طبیعی نشاطش، شورش، حالش و بخشی از انگیزه‌هایش را از دست می دهد اما جوان شور و نشاطش خیلی زیاد است. توان اجرایی هم همینطور.

ضرغامی تاکید کرد: ممکن است کسی پیر باشد و انگیزه و توان اجرایی هم داشته باشد. مانند امام(ره) که از همه جوانتر بود تا روز آخری که از دنیا رفت پرشور بود. رهبر معظم انقلاب هم در مورد شهید سلیمانی هم همین را می گویند که اگر شهید زنده بودند تا 10 سال دیگر هم مسئولیت داشتند.

دولت جوان و کارآمد این نیست که حتما رئیس آن 30 ساله باشد

وی گفت: دولت جوان و کارآمد این نیست که حتما رئیس آن 30 ساله باشد. این دولتی که گذشت از بعد از تاریخ مشروطه پیرترین دولتی بود که داشتیم، اسم دولت را دولت ژنرال‌ها گذاشته بودند و ما در عمل عملکرد ژنرال‌ها را دیدیم!

وی تصریح کرد: اما دولت بعد، دولت 1400، باید دولتی باشد که یکی از اهداف و شعارش درباره جوان کردن بدنه دولت باشد. ما تعداد زیادی پست مهم در کشور داریم غیر اینکه خود کابینه خیلی مهم است. یعنی در واقع من این دولت را یک دولت گذار می دانم. دولت آینده باید بیاید که زمینه انتقال قدرت را به جوانان فراهم کند.

رئیس سابق صدا و سیما افزود: نکته دوم درباره دولت جوان انقلابی این است که جوان انقلابی به داشته هایش نگاه می کند تا موانع و کمبودها. جوان باید آگاهی داشته باشد و بداند لایه های بعدی مسئولیت چیست. باید شجاع باشد و از آنچه با ان مواجه می شود نترسد. جوان روحیه‌اش به داشته‌ها است.

اول انقلاب جوان های ما دنبال پست و مقام نبودند

وی با طرح این سوال که آفات جوانگرایی در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: اول انقلاب جوان های ما دنبال پست و مقام نبودند. خود من واقعا از اول انقلاب به دنبال پست و مقام نبودم. برای ریاست سازمان صدا و سیما هم تا قبل از اینکه رهبر انقلاب از بنده بخواهند که این را قبول کنم، جایی این پیش بینی نشده بود. تمام کسانی که درخشیدند به دنبال پست و مقام نبودند ولی وقتی پست برایشان می‌آمد با شجاعت قبول می کردند.

ضرغامی ادامه داد: آفت جوانگرایی و آفت رویش‌ها، به دنبال قدرت بودن است. یعنی اگر جوان‌ها هدف‌گذاریشان رفت به این سمت که قدرت کسب کنند و خدای‌نکرده سر پست و مقام با هم درگیر شوند، این خیلی اشکال دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوانگرایی را متاسفانه اینگونه تعریف کردند که یک فردی کنار رفت آقازاده‌ او سر کار بیاید! که این اشتباه هست.

با قدرت گرفتن جوانان موافقم

وی اظهار داشت: من با قدرت گرفتن جوانان موافقم اما جنگ بر سر قدرت اشتباه است.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: در رابطه با شورای ائتلاف پرسیده شد، بنده از سال 96 به دلیل اینکه عملکرد دوستان را دیدیم هیچ گونه ارتباطی با آنها ندارم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در رابطه با انتخابات مجلس و لیست وحدت هم پرسیدید، بنده به اکثریت آن لیست رای دادم غیر از چند نفر. دو نفر از آن‌هایی که خارج لیست قرار دارند و می توانم بگویم آقای رسایی و یامین‌پور هستند. البته من به این نکته که رای‌ها خرد نشود توجه داشتم اما واقعا نتوانستم به چند نفر رای بدهم.

سال 1400، سال پایان رفتار‌های قیم مئابانه و پایان عمر پدرخوانده‌هاست

وی ادامه داد: من تصورم این است که سال 1400، سال پایان رفتار‌های قیم مئابانه و پایان عمر پدرخوانده‌هاست. در سال 1400 بچه‌های انقلابی برای دولت به صحنه می آیند و فکر می کنم که دیگر رفتارهای قیم مئابانه دیگر فرصت بازیگری پیدا نمی کنند.

ضرغامی افزود: در سوالات اشاره‌ای به شاخص تولید ناخالص ملی شد. این شاخص یا ده‌ها شاخص دیگر که می تواند ملاک رشد اقتصادی باشد اما اولویت‌ها را نباید فراموش کنیم. من فکر می کنم اولین اولویت امنیت غذایی است. مشکل مردم الان امنیت غذایی است. به طور مثال پارسال می توانستند برای 30 نفر مرغ بخرند اما الان شما این صف های خرید مرغ را می بینید.

وی گفت: من روی امینت غذایی و برنامه‌ریزی برای کالاهای اساسی کار کردم و هر دولت انقلابی که روی کار بیاد یافته‌هایم را منتقل خواهم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اولویت دوم سهولت کسب و کار و برداشتن موانع آن است. اگر چند جوان بخواهند یک کار نو و تازه‌ای انجام دهند آیا آزادی دارند؟ انواع رانت و انحصارات و نظام فاسد بروکراسی اجازه نمی دهد که چنین کارهایی انجام شود. پس آزادی به این معنا ما نداریم. بنده ویژگی‌های آن را در آوردم.

کارنامه صدا و سیما خیلی خوب است

وی درباره سوالی پیرامون عملکرد مجلس هم گفت: در رابطه مجلس فکر می کنم یک مقدار باید جلوتر برود تا ارزیابی دقیقی داشته باشیم.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در رابطه با کارنامه صدا و سیما هم افزود: از نظر بنده عملکرد رسانه ملی در فتنه 88 یکی از قله‌های خوب کارنامه صدا و سیما در آن زمان است. کارنامه صدا و سیما خیلی خوب است.

ضرغامی افزود: اتفاقاتی که در عصر عاشورای 88 اتفاق افتاد و پخش آن توسط صدا و سیما از کارهای خیلی خوبی بود که انجام شد و بعضی مردم به این نتیجه رسیدند که باید تکلیف شان را روشن کنند. بعضی از مسئولان امنیتی به من گفتند شما نباید بروید، به خاطر اینکه امروز مردم عزاداری کردند و شما می خواهید 100 نفر را نشان دهید که به دستگاه امام حسین(ع) اهانت کردند. من حرفشان را شنیدم و زدم به سینه دیوار.

وی خاطرنشان کرد: هر دانشجو باید یک رسانه باشد و در رسانه دارای اجتهاد باشد. اجتهاد رسانه‌ای یعنی اینکه چارچوب‌های نظام را بدانید اما آنجایی که لازم است موضع انقلابی پیشرو داشته باشید بتوانید آن کار را انجام دهید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با انتخابات 1400 هم گفت: من فکر می کنم در انتخابات دو مینی‌بوس نامزد داریم. در رابطه با بنده هم، من خودم را آماده کردم و هر وقت شرایط اقتضا کند وارد کار خواهم شد. اینکه در مقطع ثبت نام چه اتفاقی خواهد افتاد معلوم نیست و اگر بنده احساس وظیفه بکنم وارد خواهم شد و آمادگی آن را دارم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.