محکومیت تحریم‌های آمریکا و فروش سلاح به تایوان از سوی چین

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اقدامات آمریکا بخشی از آنچه است که منتقدان آن را تلاشی از سوی دولت ترامپ برای اعمال تاکتیک‌های فشار حداکثری علیه پکن می‌دانند که می‌تواند برای دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا مشکل ایجاد کند.

دفتر امور هنگ کنگ در کابینه چین محکومیت و خشم شدید خود را بابت این تحریم‌ها علیه ۱۴ مقام چینی کمیته تفحص پارلمان این کشور که اوایل سال جاری میلادی قانون جدید امنیت ملی را در دولتشهر هنگ کنگ تصویب کردند، ابراز داشت.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین خواستار لغو فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان شد و گفت: چین واکشن مناسب و ضروری را در این باره خواهد داشت.

وی همچنین تحریم‌های جدیدی را محکوم کرده و گفت: دولت پکن اقدامات مقابله‌ای قاطع و جدی را اجرایی می‌کند و از حق حاکمیت، امنیت و منافع کشور دفاع جدی خواهد داشت. دولت پکن و مردم چین خشم و محکومیت شدید خود را بابت این رفتار متعصبانه،‌ بی دلیل و احمقانه محکوم می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، مقام‌هایی که تحریم شده‌اند، از سفر به آمریکا یا دسترسی به سیستم مالی این کشور بابت سرکوب حقوق مدنی در هنگ کنگ منع می‌شوند.

این وزارت خانه همچنین تایید فروش تجهیزات نظامی ارتباطی به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار به تایوان را نیز تایید کرده است.

تایوان نیز این خبر را مورد استقبال قرار داد و گفت:‌ این اقدام نشان می‌دهد که واشنگتن به تعهداتش در قبال کمک برای تقویت دفاع جزیره تایوان پای بند است.

استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه امور خارجی چین در این باره گفت: به نظر می‌رسد که دولت ترامپ دارد از تایوان، هنگ کنگ و سایر مسائل برای تقابل شدید در روابط چین و آمریکا استفاده می‌کند. این مساله کار را برای ثبات سازی و تغییر روابط بین دو کشور در دولت بعدی مشکل می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.