امضای توافقنامه تجاری میان انگلیس، نروژ و ایسلند

این سومین سند همکاری تجاری انگلیس است که خارج از چارچوب مناسبات این کشور با اتحادیه اروپا امضاء شد. بر اساس این توافق ۹۵ درصد معاملات تجاری با نروژ و ۹۰ درصد با ایسلند بدون تعرفه انجام خواهد شد و شرکت‌های تجاری پس از پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که ۲۴ روز دیگر به پایان می‌رسد به فعالیت‌های خود مطابق با سازوکارها و مقررات فعلی ادامه خواهند داد.

یکی از واردات مهم ایسلند و نروژ به انگلیس، ماهی‌های یخ‌زده هاداک است که  به لحاظ غذایی از محبوبیت بالایی میان انگلیسی‌ها برخوردار است.  گفته می‌شود که ۳۰ درصد از سهم واردات ماهی به انگلیس فقط متعلق به ایسلند است.

براساس گزارش وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس، مجموع حجم مراودات تجاری لندن با دو کشور ایسلند و نروژ سال گذشته ۲۷ میلیارد پوند و امسال ۲۰ میلیارد پوند بوده است. بدون عقد این توافق، تعرفه‌های ناشی از واردات کالا از ایسلند و نروژ به انگلیس در دوره پسابرگزیت می‌توانست ۶۵ میلیون پوند به اقتصاد این کشور خسارت بزند.

انگلیس که بهمن‌ماه سال گذشته از اتحادیه اروپا خارج شد به دنبال عقد قراردادهای تجارت آزاد با سایر کشورهای جهان است.

این کشور تاکنون موفق شده تا با دو کشور ژاپن و کانادا توافقنامه تجاری امضاء کند.  بر اساس سند همکاری انگلیس و ژاپن، اولین معاملات مهم دو طرف پس از برگزیت شامل کاهش تعرفه برمحصولات گوشت وارداتی و کاهش تعرفه قطعات خودروهای نیسان ژاپن در انگلیس می شود.

این معامله که انتظار می رود تجارت انگلیس با ژاپن را سالانه ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهد، فعالیت شرکت های انگلیسی را در ژاپن تسهیل می کند.

خدمات مالی نیز بزرگترین صادرات انگلیس به ژاپن است که هم اکنون ۲۸ درصد از کل تبادلات تجاری را شامل می شود. با امضای توافق بسیاری از محصولات صادراتی انگلیس در ژاپن ارزان تر خواهد شد.

انگلیس و کانادا نیز قصد دارند تا در زمینه مسایل زیست محیطی و تجارت الکترونیک همکاری های خود را توسعه دهند. انتظار می‌رود که با این توافق، همکاری های تجاری دو کشور را حدود ۲۰ میلیارد پوند افزایش دهد

دولت انگلیس می گوید توانایی در انعقاد موافقت نامه های تجارت آزاد در سراسر جهان از مزایای اصلی برگزیت است، اما توافق جدید تا حد زیادی تجارت انگلیس با کانادا و ژاپن را به عنوان بخشی از روابط تجاری اتحادیه اروپا تکرار می کند.

انگلیس پس از برگزیت به دنبال برقراری توافق با سایر کشورها، به ویژه ایالات متحده است، اما مذاکرات به کندی پیش می رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.