لاوروف: سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاملاً آمریکا محور است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز سه‌شنبه در نشست ویدئوکنفرانسی شورای امور بین‌الملل روسیه گفت، اتحادیه اروپا تلاش برای ایفای نقش به عنوان یکی از قطب‌ها در نظام چند قطبی را رها کرده و کاملاً به سمت آمریکا معطوف است.

به گزارش «تاس»، لاوروف در ادامه گفت: آلمان در حالی که ادعا می‌کند در جایگاه رهبر مسلم اتحادیه اروپاست، اخیراً از بسیاری جهات دقیقاً همین سیاست را دنبال می‌کند. سیاست فرانسه تا حدودی متفاوت است، اما روند اصلی این است که اتحادیه اروپا از تلاش برای قرار گرفتن در جایگاه یک قطب در سیستم جهانی چند قطبی صرف نظر کند.

وی افزود: غرب مفهوم نظم جهانی بر اساس قوانین را به عنوان توجیه فکری سیاست خود مطرح می‌کند. غرب سعی می‌کند سازمان‌های بین‌المللی را بی‌اعتبار کند یا آن‌ها را با استفاده از خصوصی‌سازی تحت کنترل درآورد، همان اتفاقی که برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی افتاد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: یا وقتی چنین تلاش‌های ناکام می‌مانند، بحث را به خارج از چارچوب سازمان ملل و سطح مجمع‌های جهانی می‌برند و بعد تصمیماتی را که مناسب خود می‌بینند به عنوان حقیقت نهایی و تنها نسخه صحیح قطبیت دیکته می‌کنند.

لاوروف گفت: این خلاصه مفهوم نظم جهانی مبتنی بر قوانین و مفهوم چندجانبه‌گرایی موثر است که آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها ساخته و پیش می‌برند. آن‌ها استدلال می‌کنند که این موضع و ابتکار اتحادیه اروپا جای هیچ تجزیه و تحلیلی ندارد، چه برسد که مورد تردید واقع شود و باید به عنوان نمونه همه از آن پیروی کنند.

اتحادیه اروپا و آمریکا در سال‌ها اخیر به بهانه‌های مختلف روسیه را مورد تحریم قرار داده‌اند. در جدیدترین مورد، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مسکو به دلیل پرونده ادعایی مسمومیت «الکسی ناوالنی» مخالف روسیه اعمال کرد. 

آمریکا همچنین با فشار بر آلمان می‌کوشد پروژه «نورد استریم ۲» را متوقف کند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیراً درخواست سفارت آمریکا در برلین برای اعلام توقف ساخت خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» را تجاوزگری سیاسی خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.