انتقاد از برجسته شدن سبک زندگی لاکچری در فضای مجازی

سرهنگ علی محمد رجبی در نشست "رسانه و سبک زندگی، بررسی موردی اینستاگرام" که به همت  جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: اصلی‌ترین مولفه حوزه قمار فرهنگ است، همانگونه که علیرغم وجود مجازات سخت دربرابر قاچاق مواد مخدر همچنان تقاضای آن در داخل کشور وجود دارد، در حوزه قمار نیز ایجاد سبک زندگی پویا و حذف تقاضا نخستین گام است.

وی افزود: بارها هشدار داده‌ایم که افراد به عناوینی نظیر کار در خانه، سرمایه گذاری آسان و... در فضای مجازی توجه نکنند تا ناخواسته وارد عرصه پولشویی نشوند، این امر نیازمند فهم دقیق افراد است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: به طور جدی باید به حوزه سبک زندگی و رابطه آن با جرائم و آسیب‌های اجتماعی پرداخت، بخش عمده جرائم امروزی فضای مجازی جرائم مالی و جرائم مربوط به حوزه فردی نظیر هتک حرمت است.

رجبی با بیان اینکه علت عمده جرائم مالی را می‌توان به خوش باوری و زودباوری افراد نسبت داد، اظهار کرد: کشور ما از جمله کشورهایی است که کاربران به سادگی به صفحات هجوم می‌برند و ناسزا می‌گویند، از سوی دیگر نرخ انتشار اخبار جعلی در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورها بیشتر است و  نوعی سبک زندگی تحت عنوان سبک زندگی "لاکچری" در فضای مجازی ما برجسته شده است و خود زمینه‌ای برای ایجاد بسیاری از جرائم را ایجاد کرده است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا معتقد است که برخی افراد تولید کننده محتوا در اینستاگرام هنرمندانی هستند که نسبت به اخلاقیات و فرهنگ و بحران‌های اجتماعی متعهد هستند و با انواع گرایش‌های سیاسی به انسجام فرهنگی اجتماعی جامعه کمک می‌کنند، برخی دیگر فعالان مذهبی و دینی هستند که عمدتا شامل صفحات طرفداری و هواداری‌اند و محتوا را بازنشر می‌کنند و به تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی و هویت اجتماعی کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از تولید کنندگان محتوا در اینستاگرام اینفلوئنسرهایی هستند که عمده هدف آن‌ها تبلیغات است و فضای مجازی بستری است برای درآمدزایی آن‌ها و در تلاش‌اند تا مطابق با قوانین و عرف فعالیت کنند اما در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیتی ندارند. گروهی دیگر کاملا عرف و قوانین را زیر پا می‌گذارند و عمدتا با هدف جلب مخاطب عرف شکنی می‌کنند  که از جمله آن‌ها می‌توان به فعالیت در حوزه قمار و شرط بندی اشاره کرد که مخاطب اصلی آن‌ها جوانان و نوجوان هستند.

به گفته رجبی از جمله آثار چنین صفحات عرف شکن، ترویج روحیه کار نکردن و در مقابل دست یافتن به امکانات مالی است و تزریق روحیه بی‌کاری به جامعه‌ای است که برای رشد نیازمند کار  فعالیت است.

وی افزود: طبق پایش‌های انجام شده، تا ۹۰ درصد از زمان  کاربران در شبکه‌های اجتماعی صرف سرگرمی و ۸۰ درصد از زمان آن‌ها صرف تماشای ویدئو می‌شود. بنابراین حوزه سرگرمی مورد توجه متولیان شبکه‌های اجتماعی است و در جهت آن سرمایه گذاری می‌کنند که تمامی این اقدامات در جهت تاثیر گذار سبک زندگی است.

وی در انتها با اشاره بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: ما در مطالبه شبکه ملی اطلاعات باید یک گام به جلو برداریم و در ایحاد بسترهای مناسب و اطلاع رسانی دقیق آن فعالیت کنیم، افراد تصور می‌کنند شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع رابطه با جهان است در حالی که اینگونه نیست. ایده داشتن شبکه ملی اطاعات متناسب با بستری بومی جزو ابتکارات جمهوری اسلامی بوده است و نیاز است تا دانشگاه‌ها در ابعاد مختلف به آن بپردازند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.