افشای تنش‌ها در دربار عربستان سعودی

این منابع از دو دستگی در عربستان درخصوص فلسطین به ویژه در پی سفر اخیر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان و دیدارش با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی خبر دادند و اعلام کردند این مساله به منازعه میان دو جناح خاندان حاکم شده است؛ جناح نخست مساله عادی‌سازی روابط با اسرائیل را منوط به برپایی کشور مستقل فلسطین در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی کرده اما جناح دوم به رهبری بن سلمان در تلاش است تا در موقعیت مناسب و هر چه زودتر، روابط عربستان با اسرائیل را عادی‌سازی کند.

در همین رابطه، دو هفته پس از دیدار نتانیاهو با بن سلمان در شهر نیوم، «ترکی الفیصل»، شاهزاده سعودی نزدیک به پادشاه عربستان در نشست گفت‌وگوی منامه، رژیم صهیونیستی را قدرتی استعماری و غربی قلمداد کرد که خانه‌های فلسطینیان را ویران می‌کند و هر کسی را بخواهد به قتل می‌رساند.

این سخنان الفیصل به مثابه سیلی محکمی بر چهره «گابی اشکنازی»، وزیر امور خارجه اسرائیل بود که مستقیما بعد از وی سخنرانی کرد و در آن از اظهارات این شخصیت سعودی به شدت انتقاد کرد.

اما سخنان ترکی الفیصل در این برهه زمانی حائز اهمیت است به ویژه که وی به مدت ۲۰ سال سکان دستگاه اطلاعاتی عربستان را به دست داشته و سفیر این کشور در واشنگتن و لندن بوده و طی مسئولیت خود بارها با اسرائیلی‌ها به صورت غیر رسمی دیدار کرده است.

در این میان، این اظهارنظر الفیصل کاملا با سخنان «بندر بن سلطان»، دیگر شخصیت پرنفوذ سعودی در تناقض است به طوری که بن سلطان پیشتر به شدت رهبران فلسطینی را به "مخالفت کورکورانه" با عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای شورای همکاری متهم کرده و ازآن ها انتقاد کرده بود.

در درون خاندان پادشاهی عربستان چه می‌گذرد؟

منابع آگاه تصریح دارند که اظهارات ترکی الفیصل و بندر بن سلطان بیانگر دو دیدگاه و اندیشه متناقض در رابطه با مساله عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

الفیصل که منتسب به دیدگاه ملک سلمان است، به نقطه‌نظر سنتی عربستان مبتنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس شرقی و حل مشکل پناهجویان فلسطینی پایبند است.

به گزارش میدل ایست نیوز، با توجه به قرارگیری مکه مکرمه و مدینه منوره در عربستان و حضور میلیون‌ها مسلمان در آن، ملک سلمان با هر گونه تحرک دیپلماتیک که منجر به تضعیف جایگاه عربستان در میان مسلمانان شود، موافق نیست.

در مقابل، بن سلمان، ولیعهد سعودی آماده است تا هر چه سریع‌تر به قطار عادی‌سازی روابط میان کشورهای شورای همکاری بپیوندد و اهتمام چندانی به ابتکار صلح عربی ندارد.

در همین رابطه، وال استریت جورنال پیشتر نوشته بود که بن ‌سلمان به دلیل نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادامه نیافتن دولت ترامپ، از موافقت نهایی با عادی‌سازی رابطه پا پس کشیده است.

به نوشته وال استریت جورنال، محمد بن‌سلمان با این هدف که از عادی‌سازی رابطه عربستان با اسرائیل به عنوان «برگ» بازی در برابر دولت جو بایدن استفاده کند، اعلام عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را در حال حاضر مناسب ندانست و وی مایل به داشتن مناسبات خوب و به دور از تنش با دولت بعدی آمریکا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.