مجانی شدن قبض آب و گاز ۳۰ درصد مردم از اول دی ماه

طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف و تشویق مشترکان به کاهش مصرف وارد مرحله اجرا شد و آنطور که وزیر نیرو نیز روز گذشته اعلام کرد با اجرای این طرح ۱۲ درصد از تعداد مشترکان پر مصرف کاهش یافته است. همین مساله موجب شد تا دولت به فکر اجرای این طرح در بخش گاز و آب نیز باشد و به نظر می رسد که کلید اجرای آب و گاز مجانی نیز زده شده است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی - رئیس جمهوری امروز  در نشست هیئت دولت اظهار کرد که امروز دولت دو مصوبه مشابه مصوبه قبل در باره برق راجع به آب و گاز دارد. ما در برق امید مردم را به کم مصرفی تشویق  و پاداش مشخص کردیم که اگر مصرفشان در آن حدی که اعلام کردیم باشد هیچ وجهی از آنها دریافت نمی کنیم. طبق گزارش وزیر نیرو در مصرف برق آبان امسال نسبت به پارسال کاهش مصرف می بینیم و ۳.۵ درصد به تعداد کم مصرفها افزوده شده و پرمصرفها ۱۳ درصد کاهش داشتند که این مسیر ترویج فرهنگ درست خوب مصرفی برای خدمات مهمی است که برای دولت به قیمت گزافی در می آید. در برق امسال ۳۰ درصد مردمی که مراعات می کنند پولی پرداخت نمی کنند .

وی افزود: در گاز هم از محاسبه اول دی و پرداخت سال بعد ۳۰ درصد مردم گاز مجانی مصرف خواهند کرد و در آب همین طور است و عده ای کثیری با چارچوبی که امروز اعلام می شود اگر مراعات کنند آب مجانی خواهند داشت این یکی از افتخارات بزرگ دولت دوازدهم است که برای اقشار کم درآمد آب، برق و گاز را مجانی کرده و از طرفی کاری کرده که در رشد وتوسعه در بسیاری از مسائل مهم مردم مطمئن باشند که خودکفا هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به این که ما قبل از مجانی کردن گاز در گاز خودکفا شدیم خاطر نشان کرد: در گاز تولید را چنان بالا بردیم که در زمستان پاسخگو باشیم و نیاز به واردات نداشته باشیم و حتی صادرات انجام دهیم. در برق هم همینگونه بود و رشد فوق العاده ای پیدا کردیم. یعنی رشد ۱۷۰۰ مگاواتی را به طور متوسط در سال به ۲۵۰۰ مگاوات رساندیم و همچنین نیروگاه های مجازی را اضافه کردیم که با فرهنگ بهره برداری مردم مصرف را کاهش می دهند.

وی ادامه داد: در آب هم همینکار صورت گرفت و کار بزرگی در زمینه سدسازی، تصفیه، مهار آب و کاهش تلفات انجام دادیم و اقدامات اساسی کردیم و بعد آن را مجانی کردیم. اینها نشان می دهد که این دولت شعاری عمل نکرده و هفت سال در زمینه خوداتکایی و خودکفایی کار کرده و بعد از آن در زمینه حمایت از مردم اقدام انجام داده است.

به نظر می رسد که اجرای چنین طرح هایی می تواند ابزاری برای کاهش مصرف و به نوعی فرهنگسازی در جامعه باشد، از طرفی باتوجه به اینکه ایران کشوری پر مصرف در حوزه انرژی و آب است کارشناسان بر این باورند که ابزارهای تشویقی می تواند راهگشا باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.