مخالفت تعدادی از سناتورهای دموکرات با گزینه بایدن برای پنتاگون

به دنبال اعلام ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به عنوان گزینه جو بایدن برای وزارت دفاع دولت آینده آمریکا، سناتور الیزابت وارن و چند سناتور دموکرات دیگر اعلام کردند که آنها مخالف ریاست یک نظامی بر این وزارتخانه هستند.

بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار درباره گزینه جو بایدن برای ریاست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، وی سرانجام «لوید آستین» ژنرال چهار ستاره و بازنشسته آفریقایی‌تبار را به عنوان نامزد مدنظر خود اعلام کرد اما اعلام این نامزد، با مخالفت سه سناتور هم حزبی بایدن مواجه شده است.

لوید آستین که سابقه فرماندهی تروریست‌های «سنتکام» را بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ برعهده دارد، در سال ۲۰۱۶ از ارتش بازنشسته شد.

به گزارش وبگاه «هیل»، طبق قوانین موجود در آمریکا، برای اینکه فردی نظامی بخواهد صاحب منصبی غیرنظامی(شامل ریاست بر وزارت دفاع) شود، باید حداقل ۷ سال از بازنشستگی او گذشته باشد.

با توجه به اینکه نامزد مدنظر بایدن برای پنتاگون سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد، او برای انتخاب به عنوان وزیر دفاع آمریکا به مجوز هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیاز دارد تا این دو شاخه کنگره آمریکا برای او مجوز «استثنا» صادر کنند.

الیزابت وارن سناتور دموکرات ایالت ماساچوست و یکی از رقبای بایدن در مبارزات مقدماتی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ یکی از مخالفان تعیین آستین به عنوان وزیر دفاع آمریکا است.

او در صحبت با خبرنگاران ضمن تمجید از خدمات لوید آستین به ارتش و مردم آمریکا، در توضیح دلیل مخالفت خود اعلام کرد، که او در سال ۲۰۱۷ با صدور مجوز استثنا برای «جیمز متیس» ژنرال بازنشسته آمریکا به عنوان اولین وزیر دفاع دولت ترامپ مخالفت کرد چرا که کمتر از ۷ سال از بازنشستگی او در ارتش گذشته بود.

کامالا هریس، الیزابت وارن و بایدن در کارزار مقدماتی ریاست جمهوری

الیزابت وارن به خبرنگاران گفت: «من احترام زیادی برای ژنرال آستین قائل هستم. شغل و خدمات او مثال‌زدنی بوده است و من مشتاقانه منتظر دیدار و صحبت با او هستم اما من با (صدور مجوز) استثنا برای متیس مخالفت کردم و با (صدور مجوز) استثنا برای ژنرال آستین هم مخالفت خواهم کرد».

به گزارش هیل، بعلاوه بر این سناتور دموکرات، برخی دیگر از نمایندگان این حزب در کنگره درباره انتخاب یک فرد نظامی به ریاست پنتاگون و از بین رفتن کنترل غیرنظامیان بر وزارت دفاع ناخرسند هستند.

«جک رید» سناتور دموکرات ایالت «رود آیلند» و عضو ارشد کمیته امور مسلح سنای آمریکا هم ضمن «برجسته» خواندن ژنرال آستین، درباره صدور استثنای کنگره برای تبدیل او به عنوان وزیر دفاع آینده ابراز تردید کرد.

این سناتور ارشد دموکرات کنگره آمریکا افزود: «به نظرم، ترجیح باید روی کسی باشد که اخیرا (از ارتش) بازنشسته نشده است».

 ۱۷ تن از قانونگذاران دموکرات کنگره در سال ۲۰۱۷ با اعطای مجوز استثنا برای جیمز متیس به منظور تبدیل وی به عنوان وزیر دفاع آمریکا مخالفت کرده بودند.

«ریچارد بلومنتال» سناتور دموکرات ایالت کنتیکت و «جان تستر» سناتور دموکرات ایالت مونتانای آمریکا هم به رغم تمجید از صلاحیت لوید آستین و خدمات او، در مخالفت با صدور مجوز استثنا موضعگیری کردند.

در صورت آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و ارسال نام لوید آستین به عنوان گزینه او برای وزارت دفاع، او ابتدا باید مجوز استثنای هر دو مجلس نمایندگان و سنا را کسب کند و سپس در سنای آمریکا حائز اکثریت آرای سناتورها شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.