روند ارزانی وام مسکن متوقف شد

در روز چهارشنبه ۱۹ آذر قیمت هرکدام از اوراق مسکن با تنها ۱۸۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته  معادل با ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان شد. این مبلغ در روز گذشته با هزینه ۶۰ هزار و ۳۲۰ تومانی خود رکورد ارزانی وام مسکن را به نام خود ثبت کرده بود.  اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین را ۲۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود. 

در همین خصوص در این روز هزینه وام مسکن مجردین به 16 میلیون و 938 هزار تومان رسیده و متاهلین نیز در این روز 29 میلیون و 39 هزار تومان هزینه برای اخذ وام پرداخت کردند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «علامت گرانی در وام مسکن» بخوانید.

خداحافظی با جهش قیمت مسکن ؟

به گزارش اکوایران، ماه گذشته قیمت مسکن در تهران کاهش پیدا نکرد اما اتفاقی افتاد که کاملاً در مسیر «واکنش همزمان بازارها به حذف ریسک غیراقتصادی» بود. آبان امسال سرعت رشد قیمت مسکن به یک پنجم ماه های قبل رسید.

سوال اصلی در مورد وضعیت بازار مسکن در ماههای آتی آن است که آیا باید منتظر کاهش قیمت اسمی در ادامه سال جاری بود؟ آیا همچنان حجم معاملات خرید و فروش مسکن در سطح حداقلی باقی میماند یا آنکه با توجه به کاهش ریسکهای غیراقتصادی، ممکن است بخشی از متقاضیان به بازار بازگردند؟ و نکته مهم تر آنکه چه شروطی برای رخداد تورم منفی مسکن وجود دارد؟‌

فرید قدیری و حمید یاری در برنامه متراژ «اکوایران» به این پرسش و بیشتر از آن پاسخ می دهند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.