فرانسه ناو هواپیمابر هسته‌ای می‌سازد

 نیواطلس گزارش داد، ماکرون در جریان بازدید از راکتور هسته‌ای شرکت فرانسوی فراماتوت در لوکروزوت گفت که این تصمیم با هدف حفظ اقتدار استراتژیک فرانسه گرفته شده است.

شارل دوگل اولین شناور سطحی هسته‌ای فرانسه و دهمین ناو هواپیمابر این کشور محسوب می‌شود. این ناو تنها ناو هواپیمابر جنگی غیرآمریکایی محسوب می‌شود که مجهز به تجهیزات لازم برای پرواز هواپیماهای جنگی غول پیکر با بال ثابت است.

علت تصمیم فرانسه برای تولید ناو هواپیمابر هسته‌ای عدم نیاز آن به سوخت‌گیری مکرر در طول مدت انجام مأموریت‌های مختلف اعلام شده است. بنابراین این ناو می‌تواند سال‌ها بدون نیاز به سوخت‌گیری بر روی آب حرکت کند.

ناو یادشده بعد از تکمیل ۷۵ هزار تن وزن و ۳۰۰ متر طول خواهد داشت و حداکثر سرعت آن به ۲۷ گره دریایی یا ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. تعداد خدمه این ناو با احتساب خدمه هواپیماهای جنگی به ۲۰۰۰ نفر می‌رسد. بر این ناو از مجموعه‌ای از هواپیماهای جنگی، بمب‌افکن ها و پهپادها استفاده می‌شود. دو راکتور هسته‌ای ۲۲۰ مگاواتی این ناو ۱۵۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد.

طراحی ناو یادشده از سال ۲۰۲۵ آغاز می شود و انتظار می‌رود تکمیل آن تا سال ۲۰۳۶ طول بکشد. این ناو در سال ۲۰۳۸ جایگزین ناو شارل دوگول می‌شود. تکمیل این ناو به ۶ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.