جایزه واشنگتن برای توافق مراکش با اسرائیل/ ۴ پهپاد پیشرفته به پادشاه مراکش فروخته می‌شود؟

 

به گزارش رویترز، این خبر اندکی پس از آن اعلام شد که رباط از عادی سازی روابط خود با اسرائیل خبر داد.

رویترز از این منابع گزارش کرد که معامله ایالات متحده حداقل چهار هواپیما را شامل می شود و انتظار می رود طی روزهای آینده رایزنی ها با کنگره در این باره آغاز شود.

این منابع فاش نکردند که آیا این معامله که از چند ماه پیش آماده شده به توافق برای عادی سازی روابط بین مراکش و اشغال اسرائیل مرتبط است یا خیر.

وزارت امور خارجه آمریکا فروش این هواپیماهای بدون سرنشین را مجاز دانسته اما منابع گفتند مشخص نیست که آیا مقامات آمریکایی با صادرات سلاح به مراکش موافقت کنند یا خیر.

همچنین یکی از منابع گفت که این معامله باید توسط اعضای کنگره به تصویب برسد و کنگره می تواند از دستیابی به توافق نهایی جلوگیری کند اما دو منبع دیگر گفتند این موضوع بعید است.

برد هواپیمای MQ-۹B ساخت شرکت جنرال اتمیکس بیش از ۱۱۰۰۰ کیلومتر است و می تواند مناطق وسیعی از دریاها و بیابان ها را اسکن کند.

نه وزارت امور خارجه آمریکا و نه سفارت مراکش در واشنگتن به این خبر واکنشی نشان ندادند.

پیش از این دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که مراکش با عادی سازی دیپلماتیک کامل روابط خود با اشغال اسرائیل موافقت کرده است و در عین حال توضیح داد که کشورش حاکمیت مراکش را بر منطقه صحرا به رسمیت می شناسد؛ جایی که دهه ها رباط با جبهه پولیساریو اختلاف داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.