تلاش سفیر آمریکا در بغداد برای مصادره پیروزی ملت عراق بر داعش

«ماتیو تولر» سفیر آمریکا در عراق در سومین سالگرد پیروزی ملت عراق بر گروه تروریستی داعش در پیامی تلاش کرد که این پیروزی را مصادره کرده و آمریکا را در تضعیف و شکست داعش سهیم دانسته و واشنگتن را پشتیبان عراقی ها معرفی کند.

به نوشته رسانه های عراقی، تولر در این راستا مدعی شد: "نیروهای امنیتی عراق با همراهی آمریکا و شرکای دیگرش در ائتلاف (موسوم به ضد داعش) پیشرفتی استثنایی در کاهش توانمندیهای داعش داشتند که ادامه فشار بر داعش برای شکست دائمی آن همراه با فرصت ثبات و شکوفایی مناطق آزاد شده را تضمین می کند".

این اظهارنظر درحالی مطرح شد که که مقامات آمریکایی از جمله «هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ» پیشتر اذعان کرده بودند که داعش ساخته و پرداخته خود آمریکا است.

گزارش های متعددی نیز از حمایت آمریکا از داعش تاکنون منتشر شده و برخی لحظات پشتیبانی هوایی آمریکا از داعش نیز فیلم برداری و در رسانه ها پخش شده است.

سفیر آمریکا در عین حال با اذعان به افزایش توانمندیهای نیروهای عراقی و زیر فشار روز افزون محافل سیاسی و مردمی عراق برای خروج همه نظامیان آمریکایی از این کشور گفت: "درحالی که نیروهای امنیتی عراقی به طور روز افزودن ابتکار عمل در نبرد علیه هسته های داعش را بدست می گیرند، ما وارد مرحله بعدی ماموریت خود در عراق می شویم که آمریکا (در آن) حضور نظامی خود را کاهش می دهد".

وی همچنین مدعی ادامه کمک ائتلاف موسوم به ضد داعش به نیروهای امنیتی عراق علیه این گروه بنا به درخواست دولت بغداد شد.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقرند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار واقع در غرب این کشور است.

پارلمان عراق در پی جنایت ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در  مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده است.

مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف، مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا اعلام داشته‌اند.

محافل سیاسی عراقی اجرای مصوبه پارلمان در سایه حمایت مردمی را ضروری دانسته و خروج نیروهای آمریکایی در کنار تقویت بنیان نظامی و دفاعی عراق را بهترین راهکار برای برقراری ثبات کامل امنیتی و سیاسی کشورشان می‌دانند.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.