نخست وزیر کانادا: همه گزینه‌ها برای آزادی شهروندانمان در چین را بررسی می‌کنیم

به گزارش پایگاه نشنال پست، مایکل کاوریگ و مایکل اسپاور در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۸ از سوی مقامهای چینی بازداشت شدند. بازداشت آنها کمی بعد از آنکه مقامهای کانادایی بر طبق یک حکم استرداد آمریکا، دست به بازداشت منگ وانژو، یک مدیر اجرایی شرکت هوآوی چین زدند رخ داد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در سخنانی در مجلس عوام این کشور گفت: در دو سال گذشته دو کانادایی یعنی مایکل کاوریگ و مایکل اسپاور به صورت خودسرانه از سوی چین بازداشت شده اند و کانادا هر گونه کار لازم را صورت داده تا آنها را به شکل ایمن به خانه بازگرداند.

این در حالی است که کانادا تا کنون در برابر اعمال تحریم علیه چین در پاسخ به این مناقشه مقاومت کرده و دولت این کشور نیز در جهت فراخواندن سفیرش از چین و یا فرستادن سفیر چین در این کشور به خانه نیز اقدامی نکرده است.

دولت لیبرال کانادا به جایش گفته در حال همکاری با همپیمانانش برای افزایش فشار به صورت شفاهی بر چین است و چند کشور در حمایت از کانادا مساله این دو نفر را مطرح کرده اند.

ترودو عنوان کرد: ما دیده ایم که همپیمانان در هر گوشه از دنیا نه فقط در دفاع از کانادایی ها بلکه در دفاع از حاکمیت اساسی قانون که از ما در سراسر جهان محافظت می کند صحبت کرده اند.

از سوی دیگر رسانه های کانادایی گزارش کرده اند، نخست وزیر این کشور از اقدام اخیر ارتش برای لغو کردن رزمایش های نظامی کانادا با چین در سال گذشته میلادی ناراضی است و این مایه شرمساری برای دولت جاستین ترودو شده است.

دو رسانه کانادایی شامل گلوب اند میل و ربل مدیا بخشهایی از اسنادی فوق محرمانه درباره این رزمایش ها را منتشر کردند.

طبق این اسناد، ژنرال جاناتان وانس، رئیس ستاد کل ارتش کانادا تصمیم به لغو رزمایش نظامی برنامه ریزی شده با پرسنل ارتش آزادیبخش خلق چین در زمستان ۲۰۱۹ گرفت.

این اقدام به مناقشه مربوط به بازداشت دو شهروند کانادایی در چین نسبت داده شد. با این حال وزارت امور خارجه کانادا در پاس به لغو این رزمایشهای نظامی در اخطاری اعلام کرد: با توجه به افزایش حساسیتها، هر گونه تصمیم از جانب کانادا برای کاستن یا قطع کردن روابط باید به دقت مورد ملاحظه قرار بگیرد تا جلوی فرستاده هر گونه پیام ناخواسته یا غیرمفید گرفته شود.

این تصمیم وانس برای لغو رزمایش با چین در واقع به نگرانی های آمریکا درباره درز اطلاعات حساس نسبت داده شده است. نشریه گلوب اند میل گزارش کرد، این اقدام برای لغو رزمایش با چین تصمیم "یکجانبه" ارتش بوده و برای این تصمیم ظاهرا با وزارت امور خارجه این کشور مشورتی صورت نگرفته است.

رسانه راستگرای ربل نیوز نیز گزارش کرد: جاستین ترودو از نظامیان ارتش آزادیبخش خلق چین برای اعزام سربازانش به این رزمایش زمستانی در سی.اف.بی. پتاواوا در اونتاریو دعوت کرده بود و ترودو از تصمیم ارتش کانادا در لغو این رزمایش بعد از بازداشت اسپاور و کاوریگ توسط چین خشمگین شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.