خبر منابع ترکیه‌ای و صهیونیستی از امکان سازش بین آنکارا و تل‌آویو علیه تهران

«مسعود حقی جاشین» مدرس نظامی آکادمی نیروی هوایی و دانشگاه دفاع ملی ترکیه، و «عامی آیالون» رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) و فرمانده سابق نیروی هوایی این رژیم می‌گویند سازش بین ترکیه و اسرائیل غیرممکن نیست.

جاشین در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه «سی‌اِن‌اِن ترک» در تاریخ پنجم نوامبر ۲۰۲۰، در پاسخ به این سوال مجری که «منظور شما این است که بالاخره بین اسرائیل و ترکیه صلحی برقرار می‌شود؟»، مدعی شد: «بله، اسرائیل بالاخره با ایران می‌جنگد و مجبور می‌شود که از ما (ترکیه) کمک بخواهد».

مجری دوباره از از جاشین پرسید «یعنی منظور شما این است که اسرائیل بالاخره مجبور می‌شود به سمت ترکیه برگردد؟» و او نیز ادعا کرد: «بله. اسرائیلی‌ها این را خوب می دانند. اسرائیلی‌ها این حقیقت را باید ببینند. اسرائیلی‌ها باید این تصمیم را بگیرند که اگر می‌خواهند در این جغرافیا زندگی کنند، یا باید با ایران همراه شوند یا با ترکیه. اگر من بودم، ترکیه را ترجیح می‌دادم».

این استاد روابط عمومی و حقوق بین‌المللی در پاسخ به این سوال که «مگر احتمال دارد اسرائیل با ایران همراه شود؟»، مدعی شد: «خیر. اسرائیل می‌خواهد با ایران بجنگد و البته خواهند جنگید. اما برای جنگیدن با ایران به ترکیه احتیاج دارد. برای جنگیدن با ایران، ترکیه برای اسرائیل لازم است. این حقیقتی است که وجود دارد».

مجری سپس با تعجب از جاشین پرسید: «استاد شما که چنین چیزی می‌گویید، همه تعجب می‌کنند. طوری می‌گویید که انگار ما شیفته اسرائیل هستیم و منتظریم که اسرائیل از ما بخواهد کنار آن قرار بگیریم و ما هم داوطلبانه می‌خواهیم در کنار اسرائیل بایستیم. یعنی شما این طور فکر می‌کنید؟»

وی اما اینگونه پاسخ داد: « من در ناتو و در جاهای مختلف انجام وظیفه کردم و آنها من را خوب می‌شناسند. شما فکر می‌کنید چرا اسرائیل در حال کمک به آذربایجان است؟ چرا؟ چون که با ایران دشمن است... این یک قانون است، دشمن دشمن من، دوست من است».

جاشین در جواب این سوال که «مگر اسرائیل در حال کمک کردن به آذربایجان است؟» توضیح داد: «بله. موشک‌های کامیکازه هوایی را اسرائیل به آذربایجان داده است، همان‌هایی که می‌تواند تانک‌ها را بزند. این‌ها را اسرائیل به آذربایجان داده است، چیزهای دیگری هم داده که البته من به طور دقیق نمی‌دانم».

عامی آیالون رئیس پیشین شاباک نیز چندی قبل در مصاحبه با «چارلی رُز» مجری آمریکایی گفته بود:‌ «ما قبل از هر چیز باید در منطقه یک ائتلاف سنی به‌وجود بیاوریم و این برای اسرائیل بسیار واجب است. یعنی یک اتحاد سنی ایجاد کنیم. ما به یک ائتلاف سنی نیاز داریم. یک ائتلاف سنی که باید توسط ترکیه مدیریت و اداره شود. حالا چرا ترکیه؟ یک دلیل دارد، آن نیز این است که ما باید قبول کنیم هر کاری که می‌خواهیم در خاورمیانه انجام بدهیم، هم برای اسرائیل و هم برای آمریکا و هم برای غرب، یک اقدام دموکراتیک نخواهد بود».

آیالون ضمن ابراز امیدواری از اینکه ترکیه این اقدام را که به گفته خودش غیردموکراتیک خواهد بود، انجام دهد، افزود: «زیرا ترکیه دموکراتیک و پایدار است و وضعیت اقتصادی آن نیز می‌تواند برای این کار مناسب باشد. بله [ترکیه] سکولار است. ما باید قبول کنیم که در منطقه خاورمیانه، ترکیه می‌تواند به عنوان یک کشور دموکراتیک مسلمان دخالت قوی داشته باشد. ترکیه در خاورمیانه می‌تواند کشوری مسلمان و دموکراتیک باشد. حالا باید گفت ترکیه امروز به خصوص با مصر مسئله‌اش را حل کند و در سوریه از تحولات جاری استفاده کرده و تبدیل به قدرتی بزرگتر و قوی‌تری شود، که اینطور نیز شده، بنابراین این امر نشان می‌دهد ائتلاف سنی که مد نظر ماست و می‌خواهیم ایجاد کنیم، می‌تواند به رهبری ترکیه تشکیل شود».

وی با بیان اینکه ترکیه باید رهبری این ائتلاف را برعهده بگیرد، اظهار داشت: «من امیدوارم که مسئله اصلی ما یعنی مشکل‌مان با فلسطین مسئله اصلی نباشد، بلکه درگیری شیعه-سنی باید مسئله اصلی ما باشد. ما باید برای ایجاد چنین ائتلافی یک نکته را خوب بفهمیم، اینکه اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، باید به جای مشکل اسرائیل-فلسطین، به مسئله ایجاد درگیری بین شیعه و سنی بیاندیشیم. من فکر می‌کنم که ما باید بتوانیم کشورها یا سازمان‌هایی که از آمریکا دستور می‌گیرند را با این ائتلاف سنی همراه کنیم».

این مقام سابق امنیتی صهیونیست همچنین گفت: «اگر ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم، آن وقت می‌توانیم جلوی ایران بایستیم و با این کشور رودررو بشویم. در این صورت ما می‌توانیم خطری که از سوی ایران متوجه ماست را برطرف کنیم و قابلیت و قدرت ایران را متوقف کرده و جلوی آن را بگیریم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.