تمدید ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان از سوی آلمان

پایگاه اطلاع رسانی «۲۶ سپتامبر» یمن روز جمعه به نقل از سخنگوی دولت آلمان نوشت که ممنوعیت صدور مجوز برای صادرات سلاح به عربستان در طول سال آینده ادامه خواهد داشت اما تولید مشترک با شرکای اروپایی مانند موارد قبلی مستثنی است. 

به گفته سخنگوی دولت آلمان صدور مجوز برای صادرات سلاح به ریاض در طول سال آینده ادامه خواهد داد اما تولیدات مشترک با شرکای اروپایی همچون گذشته، از این تصمیم مستثنی است. با این حال در چنین پروژه‌هایی، شرکتهای آلمانی باید اصرار کنند که کالاهای مشترک مونتاژ شده در ابتدا به عربستان یا امارات تحویل داده نمی‌شود. 

این تصمیم در پی توافق ائتلاف بین احزاب محافظه کار به رهبری «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و شریک آن‌ها حزب سوسیال دموکرات اتخاذ شده است. 

این توافقنامه، توقف کامل صادرات اسلحه به تمام کشورهایی که مستقیماً در تجاوزات علیه یمن شرکت دارند را پیش بینی کرده است. 

تصمیم منع صادرات سلاح‌های آلمانی به عربستان سعودی از نوامبر ۲۰۱۸ و پس از کشته شدن «جمال خاشقچی » روزنامه نگار منتقد مقامات عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه اجرا شد. 

آخرین بار تمدید ممنوعیت صادرات اسلحه از آلمان به عربستان، ماه مارس گذشته بود و قرار بود در پایان دسامبر امسال پایان یابد. 

قبل از این ممنوعیت، آلمان با عربستان وارد فعالیت‌های گسترده تجاری شده بود و حجم صادرات این کشور به ریاض در سال ۲۰۱۷ به ۲۵۴ میلیون یورو (حدود ۳۰۰ میلیون دلار) افزایش یافته  بود. 

 «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اواسط ماه گذشته میلادی به تصمیم آلمان برای ممنوعیت صادرات اسلحه به کشورش حمله کرد و گفت که ریاض برای خرید سلاح گزینه‌های متعددی در اختیار دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.