واکنش نماینده آذربایجان به اظهارات جنجالی اردوغان

حسین حاتمی در مورد شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: سرود آراز آراز یک سرود محلی با مضامین نوستالژیک است و اراده سیاسی از آن اراده بعید و بیهوده‌ای است. با این حال اگر کسانی بخواهند آن را احیانا دستمایه اغراض سیاسی خود قرار دهند و الحاق و پیوستی را تصویرسازی کنند باید بدانند که قاعده طبیعت این است که جزء به کل می‌ پیوندد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با بیان اینکه ما علاقه‌مند نیستیم یک قطعه موسیقی، تصنیف یا شعر را به معنای سیاسی تعبیر و تفسیر کنیم، گفت: چرا که ملت‌های منطقه مسیر صلح و دوستی را برگزیده‌اند و نغمه‌های شوم تفسیر شدنی نیست. ملت ما در قلمرو خودش بسیار متحد است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: به شخصه علاقه‌ای به تفسیر قرینه‌ها و ابهام و کنایه‌ها آنهم از یک تصنیف یا قطعه شعر موسیقی ندارم چرا که صفوف ملت ما در داخل کشور بسیار مستحکم و نظام اجتماعی اقوام ایرانی، دیرینه، مستحکم و آینده‌دار است و هر کسی بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را خسته می کند .

رجب طیب اردوغان در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان بیتی از شعر مشهور "آراز آراز" خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.